Oliko suomalaisia sodissa 1830-1890 ja jos oli, missa sodassa/sodissa?

Kysytty

Oliko suomalaisia sodissa 1830-1890 ja jos oli, missa sodassa/sodissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä oli, suomalaisia oli mukana useammassakin sodassa tuona aikana.

Suomalaisia osallistui vuonna 1831 Puolan kapinan kukistamiseen Varsovassa. Tällöin suomalainen sotilasyksikkö osallistui ensimmäistä kertaa sotaan Venäjän keisarikunnan alaisuudessa.

Vuosina 1853 - 1956 suomalaisia taisteli Krimin sodassa. Suomalaiset tuntevat Krimin sodan ehkä parhaiten Oolannin sotana.

Vuosina 1977- 1878 suomalaisia oli mukana Turkin sodassa.

Aiheesta löytyy Wikipedia-artikkeli: http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_historian_sodista

Perusteellisempi selvitys on kirjassa Suomalaisten taistelut Ruotsin, Venäjän ja itsenäisen Suomen riveissä (päätoimittaja Ohto Manninen, 2007)