Olen yrittänyt jo hetken muistaa kirjan (muistaakseni jopa kirjasarjan) nimeä

Kysytty

Hei!

Olen yrittänyt jo hetken muistaa kirjan (muistaakseni jopa kirjasarjan) nimeä, jota luin nuorempana, sillä olen mielestäni näin jälkikäteen ajateltuna ehkä jopa liian nuorena nuo kirjat saanut käteeni kirjojen tarinoiden rankkuuden huomioon ottaen. Jos muistan oikein, että kyseessä oli kirjasarja, mielestäni perheet kuitenkin aina vaihtuivat kirjojen välillä. Oliko kyse kuitenkin aina samasta suvusta, en osaa enää sanoa.

Mielestäni kirjoja oli siis useampikin. Niiden kansikuvitus oli tummanpuhuvaa ja kansikuvana aina perhepotretti perheistä vanhahtavissa asuissa, tarinat sijoittuivat siis jonnekin hieman "vanhempaan" aikaan, mutta en osaa sanoa tarkkaan esimerkiksi vuosilukuja. Yhden kirjan tarinasta muistan hämärästi perheen, jossa isä hyväsikäytti tytärtään, joka oli käytännössä vankina kotonaan. Mielikuvissani oli kyse hieman rikkaammasta yläluokkaisesta perheestä, mahdollisesti jonkinlaisesta kartanosta. Tytär rakastui ikäiseensä poikaan, joka hiippaili talon reunusta tytön huoneeseen salaa kiiveten, mutta kuoli dramaattisesti pudottuaan erään kiipeilyreissunsa seurauksena. Muistelen myös, että perheen äiti oli hyvin sairas, eikä näin tietoinen miehensä tekemisistä. Lopulta tytär taisi synnyttää isänsä lapsen ja äiti kuolla. Kovin synkkää siis kaiken kaikkiaan.

Lisäksi muistikuvissani on tarina, jossa taas perheen tytär pääosassa, mutta lisäksi tarinassa on pyörätuolissa istuva sisko, tämä sisko istui myös kirjan kansikuvan perhepotretissa tässä pyörätuolissa. Kuvituksessa tyttäret olivat äärettömän kauniiksi kuvattu, samoin kuin kirjassa, tavallaan kauniiksi, haavoittuvaisiksi ja "viattomiksi". Jos muistan oikein että kirjoja oli useampi, kansikuvitus oli kaikissa lähes samanlainen.

Muistan, että tässä kirjassa, jossa esiintyi sisko pyörätuolissa (mielestäni eri kirja kuin tuo ensimmäisenä kuvailevani tarina) oli myös jonkinlaisessa roolissa kissa, joka oli pyörätuolissa istuvalle siskolle tärkeä, mutta joka kuoli jonkun perheenjäsenen sen tappaessa. Tähänkin tarinaan liittyi mahdollisesti hyväksikäyttöä, mutta en muista oliko kyseessä taas perheen isä. Joku läheinen ihminen kuitenkin varjosti tytärten elämää vahvasti.

Väittäisin tarinoiden sijoittuneen joko Yhdysvaltoihin tai Englantiin, mutta en ole tästä aivan varma. Kirjojen kannessa taisi kirjan nimi/kirjailija olla kirjoitettu aina perhepotretin yläpuolelle hieman kaunokirjoitusmaisella fontilla, mahdollisesti, tästä en ole varma. En usko kirjojen olleen koskaan mitenkään suosittuja ainakaan nuorten keskuudessa laajemmin, ainakaan Suomessa, sillä en ole koskaan jälkikäteen kirjoihin törmännyt tai kenenkään muun niistä kuullut puhuvan.

Kiitos tuhannesti, jos minkäänlaista apua pohdintoihini löytyy!

Vastaus

Vastattu

Kyseessä saattaisivat olla Virginia (tai V. C.) Andrewsin kirjat. Andrewsin suomennettuun tuotantoon kuuluu useampia erillisiä sarjoja, ja kirjojen kansikuvat ovat kauttaaltaan samantyylisiä eli tummapohjaisia, realistisesti piirrettyjä perhekuvia.

Andrewsin eri sarjat on lueteltu Wikipedia-artikkelissa: https://fi.wikipedia.org/wiki/V._C._Andrews

Kirjasammosta löytyy juonikuvauksia: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aperson_123175948812244