Otsikko
Olen vanhojen kirjojen ystävä. Minulla on hyllyssäni kirjoja 50-80 -luvuilta, jotka toimivat lähinnä koristeina (olenhan ne sentään ahkerasti lukenut). Kuulin…

Kysytty

Hei! Olen vanhojen kirjojen ystävä. Minulla on hyllyssäni kirjoja 50-80 -luvuilta, jotka toimivat lähinnä koristeina (olenhan ne sentään ahkerasti lukenut). Kuulin kuukausi sitten, että vanhoissa kirjoissa olisi käytetty asbestia. Yritin etsiä tietoa, mutta suomenkielisiltä sivuilta ei löydy mainintaakaan, ja englanninkielisiltä sivustoilta vähänkään luotettavat lähteet viittasivat lähinnä rakennusalan kirjoihin, joissa tarkoituksenmukaisesti käytettiin asbestia esittelymielessä. Niin ja kaksi klassikkokirjaa (Stephen Kingin "Firestarter" sekä toisen kirjailijan "Fahrenheit" erikoisversio).

Muuten en ole koskaan kuullutkaan tällaisesta, mutta pitää myöntää, että hieman hermostuttaa. Oletteko aiemmin kuulleet, että vanhoissa kirjoissa itsessään (ei siis pelkässä tuotantovaiheessa) olisi käytetty minkään tyyppistä asbestia, vai meneekö tämä sarjaan "kuulin netistä valheita"?

Kiitokset!

Vastaus

Vastattu

En löytänyt tietoa kirjojen sisältämästä (liimat, muovit) asbestista. Kehotan kysymään asiasta Työterveyslaitoksen asiantuntijoilta, sillä heillä on laajaa ja luotettavaa tietoa asbestista ja sen vaaroista terveydelle.

Yhteystiedot | Työterveyslaitos (ttl.fi)

Asbesti | Työterveyslaitos (ttl.fi)

0 ääntä

Kommentit

On olemassa suomalaisten museotyöympäristöjen vaaratekijöitä koskeva hanke - sen päättymispäivä on 30.6.2023.
Siinä yhteydessä kirjat on alistettu museoalan erääksi materiaaliksi.
Työterveyslaitoksen sivuilla todetaan, että tietoja museoalan haittatekijöistä on niukasti, eikä alan työntekijöiden käsitys vaaratekijöistä vastaa todellisia riskejä työpaikalla. Asiaa tutkitaan ja kartoitetaan. Työsuojelurahasto on myöntänyt sille määrärahan.
Asbestiakin löytyy mitä kummallisimmista paikoista, kuulemma (hah) mm. kaasunaamareiden suodattimista.
On vaikea uskoa, että perinteinen lumppupaperi, josta tehdyt kirjat on koottu sitomalangalla, olisivat merkittävä asbestin lähde. Sellupaperin teossa käytetään jossain vaiheessa lipeää, ja paperissa on alumiinisilikaattia/kaoliinia täyteaineena.
Mitä se ehkä tekee - vaikea sanoa, kaoliinia on mm. joissakin lääkkeissä, kvartsityyppinen pölymäinen aines liitetään tavallisesti kivipölykeuhkotapauksiin ja kaivostyöhön.
Duodecim 1998;114(2) toteaa, että PAH-yhdisteille voi altistua kirjapainotyössä - valmiista kirjoista ei siinä yhteydessä mainita mitään.
Kansimateriaalien kovettajat ja liimasidosten raaka-aineet - niissä voi olla haitallisia aineita.
Näyttää siltä, että tässä vaiheessa ei kukaan tutkisi kirjastotyön vaaratekijöitä. Sellaisia varmasti on muitakin kuin perinteinen home, ja ne saattavat heijastua kotikirjastojen haltijoihin ja käyttäjiin.

Löysin netistä Asbestos Justice-ryhmän sivut, joita arvelen kysyjän mainitsemaksi lähteeksi Fahrenheit 451-teokseen liittyen. Ryhmä on joukko asiantuntijoita, jotka mm. avustavat Britanniassa mahdollisia asbestoosipotilaita saamaan hoitoa ja korvauksia. Ilmeisestimainitun teoksen osalta oli kyse paitsi juonen mainosarvosta, myös siitä, että haluttiin kokeilla, voisiko asbestikäsittely antaa kirjoille parempaa tulenkestävyyttä.
Asbesti on vaarallinen aine, mutta Suomessa sitä pitää varoa erityisesti vanhojen laivojen ja rakennusten materiaalina, älkää siis repikö omin neuvoin auki vanhoja lattioita, laatoituksia tai kellarien vesijohtojen suojauksia tms. Em sivusto varoittaa siitä, että asbestia oli sodan jälkeen mm. joulukoristeissa, (Britannia) koska se oli kevyttä ja voitiin saattaa hiutalemaiseen muotoon - kuka katsoi Komisario Lewis- sarjan sen osan, jossa nuori naispoliisi lapsuudenystävänsä kanssa oli altistunut leikkiessään lumisadetta vanhempiensa asbestityöpaikassa, ja jossa koko kylässä oli mesotelioomatapauksia?
Kirjat - on vaikea uskoa, että esim. kirjastoissa, joissa ihmiset päivittäin käsittelevät kirjoja, olisi joukoittain asbestista johtuvia työperäisiä sairauksia. Olin itse töissä 15 vuotta kirjastossa, jossa oli iäkäs henkilökunta, eikä laitoksen historiaan liittynyt tiettävästi asbestoositapauksia. Tosin omalta kohdaltani asbestipisteessä on työskennelty muualla ennen kirjastoa, eli jos jotain tulee, niin se ei ole kirjojen syy. Jos yksityishenkilöiden kirjoissa olisi asbestia, altistuminen olisi todennäköisesti niukkaa. Lähetin kysymyksen asiasta Työterveyslaitokselle, koska olen kiinnostunut asiasta myös ammatillisella tasolla - ja hyllyssäni on saman ikäisiä teoksia kuin kysyjällä.
Ei paniikkia siis - kuullaan, mitä TTL sanoo.