Otsikko
Olen vaihtamassa työpaikkaa ja siitä syystä ex-pomoni ei ole maksanut kilometrikorvauksia n.3 vuoden ajalta. Miten entinen työnantajani on hyödyntänyt…

Kysytty

Olen vaihtamassa työpaikkaa ja siitä syystä ex-pomoni ei ole maksanut kilometrikorvauksia n.3 vuoden ajalta. Miten entinen työnantajani on hyödyntänyt ajopäiväkirjaani? Keskimäärin 250€/kk. Tulen viemään asiani työtuomioistuimeen ja siksi tarvitsen tietoa,että onko ex-pomoni hyötynyt verotuksellisesti ja saako sen tiedon mahdollisesti verottajalta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työnantajan mahdollista verohyötyä kysytyssä tapauksessa ei saa suoraan tietää verottajan kautta. Kyse ei toisin sanoen ole julkisesti ilmoitettavasta tiedosta. Kysyin asiaa verohallinnon puhelinpalvelusta.

Jos työntekijällä on työehtosopimuksen mukaisia saatavia, pitäisi työnantajan ne luonnollisesti maksaa.
On mahdollista, että työnantaja on vähentänyt ajopäiväkirjan kulut verotuksessa tai ne voivat olla hä-nellä kirjanpidollisesti ns. siirtoveloissa, jotka hänen siis pitää maksaa myöhemmin.

Tarkempaa tietoa verottajan noudattamista säädöksistä ja käytännöistä voi kysyä joko Internetissä http://www.vero.fi tai Lounais-Suomen verovirastosta, vaihde 02-521 211