Otsikko
Olen unohtanut tämän soittimen nimen. Juuri tällä tietyllä Hortus Musicuksen käyttämällä tyypillä (löydän toki helposti kymmeniä lähes samanlaisia…

Kysytty

Olen unohtanut tämän soittimen nimen. Juuri tällä tietyllä Hortus Musicuksen käyttämällä tyypillä (löydän toki helposti kymmeniä lähes samanlaisia puupuhaltimia) on uskomaton, läpitunkevan surullinen ääni, joka kantaa yli konserttisalin. http://www.songkick.com/images/4561308

En pysty hankkimaan tällä tehtyä musiikkia kun en muista nimeä. Osaisiko joku auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Todennäköisesti kysyjän etsimä soitin on skalmeija (englanniksi shawm, saksaksi Schalmei, myös nimitystä pommeri esiintyy), lähinnä oboen sukuinen keski- ja renessanssiajan soitin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Skalmeija), tarkemmin sanottuna vielä sopraanoversio. Mahdollisuuksien rajoissa olisi myös Rauschpfeife-niminen soitin, jonka suukappale ja soittotapa on erilainen kuin skalmeijassa, mutta kuvassakin näkyvä "torvi" usein hyvin samankaltainen. Kysyjän mieleen jäänyt läpitunkeva ääni viittaa kuitenkin juuri skalmeijaan.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto