Vähän aikaa radiossa kuulin varsin erikoisen kuuloisen huilun, mutta en saanut sen nimeä kirjoitettua ylös. Huilu on Turkmedialainen, noin 15 sentimetriä pitkä…

Kysytty

Hei!
Vähän aikaa radiossa kuulin varsin erikoisen kuuloisen huilun, mutta en saanut sen nimeä kirjoitettua ylös. Huilu on Turkmedialainen, noin 15 sentimetriä pitkä ja siinä on kolme reikää. Ääni, joka siitä lähtee, on hyvin ihmismäinen. Radiokanava oli muistaakseni Radio Yle 1 ja kyseessä oli Viikon musiikkivieras.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysytty turkmenialainen puhallinsoitin on todennäköisesti dilli-tüidük. (Tämä on Grove-hakuteoksen käyttämä litterointi. Joissakin englanninkielisissä lähteissä soittimen nimi on kirjoitettu dilli-tuyduk.)

Dilli-tüidük on 15-16 cm pitkä lehdykkäsoitin. Se on siis rakenteeltaan lähempänä klarinettia kuin huilua. Siinä on kolme tai neljä sormiaukkoa ja sillä pystyy soittamaan diatonisen skaalan noin oktaavin alalta.

Lähteitä: The new Grove dictionary of musical instruments sekä Grovemusic online.
http://www.ce.metu.edu.tr/~turkmens/documents/Journal2/JOB18.TXT