Olen unohtanut sekä kirjailijan nimen että kirjan nimen. Kyseessä on kuitenkin tunnettu (?) kirjailija, jonka kirja perustuu saman tarinan kertomiseen eri…

Kysytty

Olen unohtanut sekä kirjailijan nimen että kirjan nimen. Kyseessä on kuitenkin tunnettu (?) kirjailija, jonka kirja perustuu saman tarinan kertomiseen eri tavoin. Mahdatteko näin vähin tiedoin keksiä, mistä kirjasta on kyse... Olisin kovin kiitollinen tiedosta, sillä haluaisin kovasti lukea tämän kirjan, jota joku joskus minulle suositteli.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tälläiseen kerrontatapaan perustuvia tarinoita saattaa olla tietysti useitakin. Mieleeni tuli Ryunosuke Akutagawan kertomus Metsikössä. Tarinassa aviopari joutuu metsässä hyökkäyksen kohteeksi. Vaimo raiskataan ja mies murhataan. Tarina kerrotaan kerrotaan moneen kertaan eri todistajien suulla: ruumiin löytäjän, eri todistajien, rikollisen, pidätyksen tehneen poliisin, raiskatun vaimon ja murhatun miehen (shamaanin välityksellä!). Jokainen tuo juttuun oman lisänsä ja kertoo täysin oman versionsa tapahtumista. Mikä on lopullinen totuus ja selviääkö se edes? Kyse on rikosjutusta, jossa on kauhutarinan aineksia. Tarina löytyy suomennettuna kokoelmasta Shosetsu.
Kirjan sijaintitiedot Helmet-kirjastoissa:

http://www.helmet.fi/search*fin/?searchtype=t&searcharg=shosetsu&search…

Akira Kurosawa on tehnyt aiheesta elokuvan nimeltä Rashomon.

http://www.helmet.fi/search*fin/trashomon/trashomon/1%2C2%2C2%2CB/frame…

Yksi tunnettu vastaavaan kerrontapaan perustuva teos on Raymond Queneaun "Exercices de style", suom. "Tyyliharjoituksia". Ilmestynyt ranskaksi vuonna 1947, suomeksi 1991 (Otava).

0 ääntä

Kommentit

Myös jossain Asko Martinheimon novellikokoelmassa kerrotaan sama tarina parista eri näkökulmasta. Tarinan olen kylläkin unohtanut.

Myös Freitas, Donna: Rose Napolitanon yhdeksän elämää voisi tulla kyseeseen.

Voisi olla myös Italo Calvinon Jos talviyönä matkamies.

Paul Auster: 4321