Olen tekemässä lehtijuttua ja tarvitsisin sitä varten Hellaakosken runon "Kiitos" kokonaisuudessaan, netistä löysin vain runon viimeisen säkeen. Olen…

Kysytty

Olen tekemässä lehtijuttua ja tarvitsisin sitä varten Hellaakosken runon "Kiitos" kokonaisuudessaan, netistä löysin vain runon viimeisen säkeen. Olen ulkomailla enkä siksi pääse Hellaakosken kirjoihin käsiksi. Olisi suureksi avuksi, jos voisitte etsiä ja lähettää sähköpostitse tuon runon ja siihen liittyvät julkaisutiedot.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi runo "Kiitos" sisältyy Aaro Hellaakosken vuonna 1943 ilmestyneeseen kokoelmaan "Uusi runo" (WSOY). Runo alkaa näin:

Ei mistään löydy pidättäjää
maan päältä, ei taivaan alta,
kun sydäntä, kypsää ja viileää
on kutsunut kuoleman kaikkivalta.
Kuka valmis on, hän kiittää,
kun viikate nousee ja niittää.

Tekijänoikeudellisista syistä runoa ei voi kirjoittaa vastaukseen kokonaisuudessaan, mutta se löytyy muun muassa seuraavista teoksista.

Hellaakoski, Aaro: Uusi runo (WSOY, 1943)

Suomen runotar / toimittanut Huugo Jalkanen...et al (W&G, 1965)

Runo on vapaa : radiokuuntelijoiden suosikkirunot / toimittaneet Satu Koskimies ja Juha Virkkunen (Otava, 1996)

Vuodet kuin kuiskauksia / toimittanut Aino Räty-Hämäläinen (WSOY, 1995)

Hellaakoski, Aaro: Runot 1893-1952 (WSOY, 1993)

Tämän runon haluaisin kuulla / toim. Mirjam Polkunen, Satu Marttila, Juha Virkkunen (Tammi, 1986)

Suomen runotar 1 (Kirjayhtymä, 1990)

Lähteet:

http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=find2&sesid=1208850732&ulang=…

https://www.helmet.fi/

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404