Otsikko
Olen tässä ihmetellyt poliittista terminologiaa. Sanakirja kertoo, että "president" on presidentti, puhemies, puheenjohtaja, pääjohtaja. Wikipedia taas sanoo,…

Kysytty

Hei!

Olen tässä ihmetellyt poliittista terminologiaa. Sanakirja kertoo, että "president" on presidentti, puhemies, puheenjohtaja, pääjohtaja. Wikipedia taas sanoo, että "presidentti" on valtionpäämies tasavaltalaisessa hallitusmuodossa.

Ulkomailla, varsinkin Jenkeissä president-nimeä käytetään siis monenmoisten klubien ja kerhojen päämiehestä, mutta suomeksi pitää kääntää asianmukaisesti "kerhon tai liiton tms. puheenjohtaja/ firman pääjohtaja /hallituksen puhemies" jne.

Näin olen siis ymmärtänyt. Kysyisinkin siis, mikä palestiinalaisten Mahmoud Abbasin titteli virallisesti kuuluisi suomeksi olla?

Wikissä hän on yläotsakkeella "palestiinalaishallinnon pääministerit", ja se ollisi toki virallinen termi - mutta ko. wikin artikkeli on jo vanhentunutta tietoa, eli Abbas ei enää ole pääministeri, vaan hän erosi jo 2003. 2004 alkaen hän on ollut "Palestiinan Vapautusjärjestön puhemies".

Onko hänen virallinen ja oikean-suomenkielinen tittelinsä siis "Palestiinan vapautusjärjestön (PLO) puhemies". (Termi "president" tarkoitti siis myös puhemiestä.)

Mistä oikein siis tulee tuo "palestiinalaisten presidentti"? Itsessänhän sellaista määrettä ei ole olemassa, se ei siis tarkoita mitään virallisesti. Onko kyse mahdollisesti huonoista kääntäjistä, jotka eivät tunne "presidetti"-sanan useita merkityksiä suomeksi?

Vai onko Mahmoud Abbasilla joku virallinenkin asema ja titteli, siis PLO:n puhemiehen lisäksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Kysymykseesi Mahmud Abbasin nimityksestä:

Tammikuussa 2005 on pidetty palestiinalaisten presidentinvaalit. Ohessa on linkki
UN News Centre-julkaisussa 10.1.2005 olleeseen uutiseen: "Hailing new Palestinian president, Annan looks forward to independent state".

http://www.un.org/apps/news/storyAr.asp?NewsID=12994&Cr=palestin&Cr1=

Helsingin Sanomissa oli 11.5.2005 uutisoitu, että "Palestiinan vapautusrintaman PLO:n johtaja Mahmud Abbas" oli voittanut palestiinalaisten presidentinvaalit selvin luvuin (yli 62 % äänistä).

Alla on linkki YK:n pääsihteerin viestiin 29. marraskuuta 2010 ON THE INTERNATIONAL DAY OF SOLIDARITY WITH THE PALESTINIAN PEOPLE. Siinä on useaan kertaan mainittu "Palestinian President Abbas"

http://www.un.org/en/pdfs/palestineday2010.pdf

Suomen ulkoasiainministeriön lehdistötiedotteessa (alla linkki)
Valtioneuvoston viestintäyksikkö
Ulkoasiainministeriö
Tiedote 340/2009
on "palestiinalaisten presidentti Abbas"
http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentId=180380&nodeId=23…