Olen puuhaamassa lukupiiriä yhdistykseni jäsenille. Kysynkin mistä saisi edullisimmin kuukauden luettavan kirjan 5-10 hengelle samaan aikaan? Eli onko…

Kysytty

Hei,
olen puuhaamassa lukupiiriä yhdistykseni jäsenille. Kysynkin mistä saisi edullisimmin kuukauden luettavan kirjan 5-10 hengelle samaan aikaan? Eli onko mahdollista vaikka tilata kirjastolta samaa kirjaa niin monta kappaletta kuukauden varoajalla. Paljonko se tulisi maksamaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos kyseessä on Joensuun seutukirjaston toimialueella kokoontuva lukupiiri, on kaksi tapaa lainata lukupiirin kirjat kirjastosta. Ensimmäinen tapa on se, että kukin lukupiirin jäsen varaa, hakee ja lainaa valitun kirjan itsenäisesti itselleen omalla kirjastokortillaan. Varaukset ovat ilmaisia. Laina-aika on neljä viikkoa. Jos on kyse kirjasta, joka on lainassa, varaus on aiheellista tehdä jo ainakin puolitoista tai kaksi kuukautta ennen käsittelykertaa. Uutuuksia tai muuten huippusuosittuja kirjoja ei kannata ottaa lukupiirikirjaksi, koska niistä on paljon varauksia ja niitä voi joutua odottamaan hyvinkin pitkään.
Toinen tapa on se, että lukupiirille tehdään oma kortti, jossa vastuuhenkilönä on lukupiirin vetäjä. Vastuuhenkilö sopii kirjojen varaamisesta kirjaston kanssa. Varaukset ovat ilmaisia. Varaukset on tässäkin tapauksessa syytä tehdä yhtä aikaisin. Uutuudet ja bestsellerit on syytä myös jättää myöhempään ajankohtaan. Sovittu lukumäärä kirjaa varataan lukupiirin kortilla ja kirjat kootaan yhteen paikkaan lainaustiskistä noudettavaksi. Noutaessaan kirjaa kukin lukupiiriläinen lainaa sen omalle kortilleen.