Olen pitkään yrittänyt etsiä kaunokirjallisuutta, jossa esiintyisi vammaisia keskushenkilöitä. Erityisen kiinnostunut olisin kaunokirjallisuudesta, jossa…

Kysytty

Hei!

Olen pitkään yrittänyt etsiä kaunokirjallisuutta, jossa esiintyisi vammaisia keskushenkilöitä. Erityisen kiinnostunut olisin kaunokirjallisuudesta, jossa henkilönä olisi cp-vammainen ihminen. Onko tällaista (kauno)kirjallisuutta olemassa? Omalla tiedonhaullani olen saanut ainakin aika laihoja tuloksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi sellaisilla hakusanoilla kuin vammaiset ja kehitysvammaiset löytyy jonkin verran kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta. Nimenomaisesti CP-vammaisia käsittelevien teosten määrä onkin jo huomattavasti vähäisempi. Tässä kuitenkin muutama; mukana on sekä nuorten- että aikuisten kirjoja:

Majgull Axelsson, Huhtikuun noita
Christy Brown, Jonnekin päivästä pois
Christy Brown, Vasen jalkani
Ruben Gallego, Valkoista mustalla
Tuula Kallioniemi, Rottaklaani
Ilona Karjalainen, Mirkka, erään ihmisen kuva
Christopher Nolan, Aika näyttää
Ivan Southall, Päästä pallo lentoon
Anya Ulinich, Petropolis

1 ääntä

Kommentit

Kannattaa kurkata myös: Haavisto Maija
Maijalta on ilmestynyt useita kirjoja, joissa eri tavalla vammautuneita / jotain sairautta kokevia on pää- ja sivuosissa. Suosittelen lämpimästi, myös CP-vammaisia löytyy. :)

Sadeaika kirjassa vammainen poika pääosassa, kirjoittaja Armas K Baltzar.