Olen nähnyt jostain Muumilaakson tarinoita-sarjan jaksossa sellaisen kohtauksen, jossa Muumipeikko ja Niiskuneiti laittavat uimapuvut päälle mennessään uimaan…

Kysytty

Olen nähnyt jostain Muumilaakson tarinoita-sarjan jaksossa sellaisen kohtauksen, jossa Muumipeikko ja Niiskuneiti laittavat uimapuvut päälle mennessään uimaan. Samoin jossain Aku Ankka-sarjakuvassa Aku laittoi uimahousut jalkaan mennessään uimaan, vaikka hän ei muuten käytä housuja. Miksi Muumipeikko ja Niiskuneiti käyttävät uimapukuja, vaikka he muuten ovat alasti tai Aku käyttää uimahousuja, koska hänellä ei muuten ole housuja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen ei liene olemassa täsmällistä vastausta, mutta hyvin yleisellä tasolla kysymys on epäilemättä moralistisesta näkemyksestä, ettei tule synnyttää mielikuvaa alastomana uimisesta. Molemmissa esimerkeissä asia on jokseenkin koominen, koska hahmoilla ei normaalisti ole "housuja" ja minkäänlaisia sukupuolituntomerkkejä ei ole piirretty. Todennäköisesti kyseisten jaksojen piirtäjä on varautunut siihen, että joku närkästyy hahmojen "alastomuudesta". Vaikka meillä Suomessa on totuttu saunan ansiosta alastomuuteen, monissa muissa kulttuureissa ajatus on vaivaannuttava.

Voi tietenkin myös tulkita asiaa niin, että uimapukuun pukeutuminen vain heijastaa yleistä tapakoodia. Vaikka normaalisti housuttomien eläinhahmojen ei tarvitse käyttää normaalivaatteita, uiminen on niin poikkeavaa toimintaa, että sitä halutaan korostaa erityisen asun avulla. Ainakin Muumipeikossa taitaa kyllä olla myös kohtauksia, joissa pulahdetaan uimaan sen kummemmin vaatteita vaihtamatta. Ehkä uimapaikallakin on väliä, Rivieralla uimapuku ehkä tulee muumeillekin mieleen.

Riippuu siis katsojan omista tuntemuksista, tuntuuko ratkaisu naurettavalta (katsoja ei ymmärrä tai hyväksy tekopyhäksi kokemaansa moralismia) tai ymmärrettävältä (tapakulttuuria voi olla sarjakuvissakin).

Heikki Poroila