Haluaisin selvittää Aku Ankan tilanneta tämän päivän suomalaisten lukijoiden keskuudessa. Miten levikin on käynyt, lukevatko lapset enää, miten kirjastoissa…

Kysytty

Haluaisin selvittää Aku Ankan tilanneta tämän päivän suomalaisten lukijoiden keskuudessa. Miten levikin on käynyt, lukevatko lapset enää, miten kirjastoissa luetaan Ankkaa, onko korona vaikuttanut jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansallinen mediatutkimus eli KMT,  joka selvittää sanoma- ja aikakauslehtien lukijamääriä kertoo, että vuonna 2019 painetun Aku Ankan keskimääräisen numeron lukijoita oli  336 000 ja digitaalisen lehden keskimääräisiä lukijoita 4 000.

Sivustolla kerrotaan, että KMT uudistui kokonaan vuonna 2019. Vuoden 2019 tutkimuksen tuottamat luvut eivät siksi ole vertailukelpoisia edellisten vuosien lukujen kanssa. Alla linkki tilastoihin:

https://mediaauditfinland.fi/wp-content/uploads/2020/03/Lukijamaarat2019.pdf

Aku Ankan pitkäaikainen päätoimittaja Aki Hyyppä taas kertoo Kouvolan Sanomien haastattelussa (17.3.2020), että  Aku Ankan lukijamäärä vuonna 2019 oli 680 000. Se saadaan, kun lasketaan yhteen  Kansallisen mediatutkimuksen ja lasten ja nuorten mediankäyttöä mittaavan Yippee-tutkimuksen lukijamäärät. Artikkelin mukaan 3–16-vuotiaiden ikäryhmässä lukijamäärä oli lisääntynyt vuosien 2017–2019 välillä 45 000 lukijalla. Artikkeli on luettavissa alla olevasta linkistä

https://kouvolansanomat.fi/uutiset/kulttuuri-ja-viihde/c22cecb2-a1f8-4776-8b91-fb662987a14a

Monet lehdet ovat uutisoineet Akkarin tilaamisen romahtaneen viime vuosina. Alla linkki Maaseudun tulevaisuus -lehden uutiseen:

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/tilaajille-7.140698?aId=1.411315

Vuonna 2018 Ilta-Sanomissa (2.6.2018) haastateltiin sarjakuvatutkija Katja Kontturia ja sarjakuvatoimittaja Ville Hännistä sarjakuvien lukemisesta. He kertoivat sarjakuvien lukemisen suosion vähentyneen huomattavasti, ja että jäljellä on lähinnä vain Aku Ankka, mutta että senkin suosio on huimasti laskenut viime vuosina. Kontturi kertoo Aku Ankan lukijoissa olevan kaikenikäisiä, ei vain lapsia. Alla linkki uutiseen:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005704347.html

Kirjastot ovat olleet koronavirusepidemian takia kiinni, joten sen mahdollisista vaikutuksista tänä aikana emme osaa sanoa. Pienen kirjastokyselyn perusteella Aku Ankan suosio kirjastoissa vaihtelee. Joissakin kirjastoissa lehti kuuluu lainatuimpiin, ja se on tilattu lähes kaikkiin kirjastoihin. Toisaalla taas lehteä lainataan tasaisen varmasti, ja toisaalla vähänlaisesti.