Olen miettinyt pääni puhki kun arvuuttelen muuatta kirjan nimeä. Kirja kulkee yleensä nimellä Lintumies (myös ko elokuva). Se kertoo elinkautisvangista, joka…

Kysytty

Olen miettinyt pääni puhki kun arvuuttelen muuatta kirjan nimeä.
Kirja kulkee yleensä nimellä Lintumies (myös ko elokuva).
Se kertoo elinkautisvangista, joka ryhtyy lintumieheksi, ts tutkimaan lintuja/lintua.
Mikä on kirjan nimi ja kuka on tekijä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Todellisiin tapahtumiin perustuva kirja "lintumiehestä" on Thomas E. Gaddisin Birdman of Alcatraz : the story of Robert Stroud, joka julkaistiin vuonna 1955. Kirjan pohjalta tehtiin samanniminen menestyselokuva vuonna 1962 (pääosassa Burt Lancaster). Suomessa tätä John Frankenheimerin ohjaustyötä on esitetty nimellä Alcatrazin vanki. Gaddisin kirjaa ei ole suomennettu.

Stroud tuomittiin 12 vuodeksi murhasta vuonna 1909. Leavenworthin vankilassa vuonna 1916 Stroud surmasi vanginvartijan ja hänet tuomittiin kuolemaan. Tuomion täytäntöönpanoa odotellessaan hän alkoi kasvattaa ja myydä kanarialintuja, mikä oli alkusysäys Stroudin mittavalle uralle lintujen parissa. Pitkällisen oikeustaistelun jälkeen kuolemantuomio muutettiin elinkautiseksi vankeudeksi 20-luvun alussa, ja tätä seuranneina Leavenworth-vuosinaan Stroud kirjoitti kaksi kirjaa, Diseases of canaries (1933) ja Stroud's digest on the diseases of birds (1943). 1942 Stroud siirrettiin Alcatraziin - ilman lintujaan, eli lempinimestään "Alcatrazin lintumies" huolimatta Stroud piti lintuja vain Leavenworthissa - ja viimeiset vuotensa 1959-63 hän eli vangeille tarkoitetussa sairaalassa Missourin Springfieldissä. 73-vuotiaana kuollut Stroud vietti elämästään telkien takana 54 vuotta, joista 42 eristyssellissä. Digest on the diseases of birds on edelleen arvostettu perusteos lintujen sairauksista.