Olen lukiolainen ja tehtäväksemme annettiin romaaniprojekti. Pääti käsitellä nuortenkirjallisuutta ja luin kaksi nuorten romaania. Tarvitsisin vielä tietoa…

Kysytty

Hei! Olen lukiolainen ja tehtäväksemme annettiin romaaniprojekti. Pääti käsitellä nuortenkirjallisuutta ja luin kaksi nuorten romaania. Tarvitsisin vielä tietoa yleisesti nuorten romaaneista, jotta voisin verrata lukemiani romaaneita niihin. Olisiko teillä mahdollisia linkkejä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutustu Ismo Loivamaan teokseen Nuortenkirjan villit vuodet: nuortenkirjallisuuden muutosilmiöitä 1990-luvun alussa (Cultura, 1996). Kirjastosi tietokannasta Aleksi voit etsiä myös lehtiartikkeleita, joista tässä vinkkinä yksi: Helena Ruuskan artikkeli "Oma napa on nuortenkirjan dynamo - nuortenkirjan maailma on tavallinen ja totinen" löytyy Suomen Kuvalehdestä nro 47/2000 s. 44-45. Tutustu myös Internetissä Makupaloihin osoitteessa: http://www.makupalat.fi/ Makupalojen linkkien kautta pääset tutustumaan yksittäisiin nuortenkirjailijoihin.