Olen lukenut kymmenen vuotta sitten kirjasarjan, joka kertoo vanhoilla päivillä yhteen muuttaneesta pariskunnasta ja heidän elämästään talossa, joka on…

Kysytty

Olen lukenut kymmenen vuotta sitten kirjasarjan, joka kertoo vanhoilla päivillä yhteen muuttaneesta pariskunnasta ja heidän elämästään talossa, joka on kaupungissa, aikuisista lapsista. Luulisin että kirjailija on englantilainen ja jossakin vaiheessa pariskunta on muistini mukaan Skotlannissakin. Perin tavallista elämän kerrotaa, mutta talon tunnelma on erityisen seesteinen ja lämmin.
Muistini mukaan otin kirjoja lainaksi B-hyllystä, mutta en ainakaan enää kotikirjastosta ole löytänyt kirjailijaa ja kirjoja, jotka tuntuisi tutuilta. On aika huonot vihjeet, mutta löytyisikö sieltä apua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyselimme asiaa valtakunnalliselta kirjastoammattilaisten sähköpostilistalta ja eräs kollega vastasi seuraavaa:

"Syvällisiä tarinoita, joissa on päähenkilöinä mm. lääkärejä ja pappeja, kirjoitti A. J. Cronin (Lääkärin tie, Taivasten valtakunnan avaimet). Ehkä Cronineissa on kuitenkin tumma pohjavire.

Vähän samantapaista, mutta hiukan vähemmän tummaa edustaa Elizabeth Goudge: Vihreän delfiinin maa, Vanha majatalo, Perheen sydän, Kellojen kaupunki, Syksy katedraalikaupungissa.

Lämmin ilmapiiri on Agnes Sligh Turnbullin teoksissa - mutta Yhdysvalloista. Parissa teoksessa esiintyy sama David Lyall-nimisen papin ja hänen vaimonsa Maryn perhe, jossa on kolme aikuistuvaa lasta pikkukaupungissa Ladykirkissä. Muissa teoksissa on eri henkilöitä. Juonet sijoittuvat usein Pennsylvaniaan, mutta niissä on havaittavissa joidenkin henkilöiden skotlantilainen alkuperä. Teoksia: Piispan perintö, Kunnian kruunu, Satakieli, Avioliittosopimus, Kultainen tie, Uusi kukoistus."

Voisikohan joku näistä olla etsimäsi?

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Löysin toissapäivänä Turusta, Peltosen antikvariaatista kirjan, jonka muistin lukeneeni yli 30 vuotta sitten, ja pitäneeni siitä kovasti. Se oli "pakko" ottaa mukaan, ja sain sen juuri äsken jo luettua uudelleen. Siitä jäi nytkin ihana, suorastaan suloinen tunnelma ja voin sitä suositella kaikille. Kirja on Elisabeth Goudge´n "Vanha majatalo". Kun etsin tietoja kirjan tekijästä, huomasin (ja muistinkin sitten) lukeneeni myös hänen muita teoksiaan. Aion nyt etsiä niitä, ja uudistaa lukukokemukseni, niin vaikuttavaa oli em. kirjan teksti ja ilmaisutapa.