Olen lukenut hyvän kirjan mutta en muista nimeä tai kirjoittajaa. Mistähän saisin selville? Tässä vähän juonta: Kirja voi olla jo aika vanha, äkkiseltään…

Kysytty

Olen lukenut hyvän kirjan mutta en muista nimeä tai kirjoittajaa. Mistähän saisin selville? Tässä vähän juonta:
Kirja voi olla jo aika vanha, äkkiseltään sanoisin että 10 v sitten olen sen lukenut. Hyvä se oli! :)
Tapahtui tod.näk. Amerikassa. Mies oli vankilassa. Parin päivän päästä oli pääsemässä ehdonalaiseen. Sitten vankilassa syntyi mellakoita ja kapina, vangit riehuivat, sytytettiin tulipaloja... Vartijat häippäsivät. Aika paljon väkivaltaa taisi olla. Seurattiin tapahtumia ympäri vankilaa. Tällä päähenkilöllä oli suhde johonkin naiseen siellä, muistaakseni joku psykologi tms, ei siis vanki. Nainen jäi myös "jumiin" sinne vankilan sisälle. Miehellä ja naisella oli joku ihme piilopaikka missä kävivät bylsimässä ja nyt he onnistuivat lopulta piiloutua sinne ja muistelen että sitten selvisivät lopulta suht ehjin nahoin. Mellakka loppui ja mies pääsi ehdonalaiseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu kirja saattaisi olla Tim Willocksin Linnakundit (Otava, 1995):

"Vuonna 1981 Uuden Meksikon valtionvankilassa tapahtui raaka vankilakapina, joka oli pahin Yhdysvaltojen historiassa. Vankila vallattiin alle kahdessakymmenessä minuutissa ja seitsemäntoista vartijaa otettiin panttivangiksi. Sitten eri rotuja edustavat ryhmittymät alkoivat taistella keskenään ja tuloksena oli ennennäkemätön verilöyly."

Yksi Linnakundien keskeisistä henkilöistä on Ray Klein, raiskauksesta tuomittu lääkäri, joka kirjan alussa elättelee toiveita vapautumisesta. Vankeutensa aikana hänen elämänsä ainoa valopilkku on ollut hänen suhteensa vankilassa tutkimustyötä tekevään nuoreen naispsykiatriin, Juliette Devliniin.