Otsikko
Olen lukenut 40-50 luvulla paljon ennen viisikkoja nuortenkirjan, jossa kerrotaan lapsista jotka seikkailivat maailmalla ja joutuivat Tiibetin pääkaupungissa…

Kysytty

Olen lukenut 40-50 luvulla paljon ennen viisikkoja nuortenkirjan, jossa kerrotaan lapsista jotka seikkailivat maailmalla ja joutuivat Tiibetin pääkaupungissa Lhasassa munkkiluostariin, jossa he olivat vankeina ja munkkien (jostain syystä) kiusattavina. Muuta en muista, mutta mieliinjäävä lukukokemus se oli! Mikähän kirja on kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan kyseessä olla Ilona Meretojan nuortenkirja Lootuskukan jalokivi (WSOY, 1958)? Kirjassa joukko nuoria eurooppalaisia seikkailee Tiibetissä. Luostareissakin käydään ja joudutaan jännittäviin ja vaarallisiin tilanteisiin, mutta ainakaan pikaisella selaamisella en kyllä löytänyt kohtausta, jossa nuoret olisivat olleet munkkien kiusattavina.