Otsikko
Olen kuullut monesti, ettei samana päivänä voi olla sekä naisen että miehen nimipäivä. Nimipäiväkalenterissa niitä kuitenkin on, esimerkiksi 11.9. Aleksanterin…

Kysytty

Olen kuullut monesti, ettei samana päivänä voi olla sekä naisen että miehen nimipäivä. Nimipäiväkalenterissa niitä kuitenkin on, esimerkiksi 11.9. Aleksanterin ja Aleksandran päivä. Mistä tämä uskomus on alunperin lähtenyt liikkeelle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisradion artikkelissa nimipäivistä vuodelta 2010 kerrotaan seuraavasti:

Taisi olla Kustaa Vilkuna, kun oli 1900-luvun puolivälissä, joka ei halunnut tyttöjä ja poikia samalle päivälle. Nyt se ei ole enää tärkeä näkökohta, sanoo Helsingin yliopiston almanakkapäällikkö Heikki Oja.

https://yle.fi/a/3-5624584

Kustaa Vilkuna (1902-1980) oli suomalainen akateemikko, kansatieteilijä, kielitieteilijä ja historiantutkija, jonka teoksia on mm. Etunimikirja vuodelta 1947.

1 ääntä

Kommentit

Kysyjä on kuullut oikein. Se ei ole uskomus, vaan vanha sääntö jota on muutettu muutama vuosi sitten. Ensimmäinen poikkeus taisi olla Aatami & Eeva.

Aatamilla ja Eevalla on ollut yhteinen nimipäivä jo ennen kuin nimipäivien jaosta naisten ja miesten päiviin luovuttiin. Kielikellon artikkelissa "Aatamin ja Eevan nimipäivä" v. 2018 todetaan myös että miehillä ja naisilla on perinteisesti ollut erilliset nimipäivänsä.
https://www.kielikello.fi/-/aatamin-ja-eevan-nimipaiva#:~:text=Aatami%2….

Poimintoja vuoden 1995 suomalaisesta nimipäiväkalenterista, samaa alkuperää olevia nimiä samana päivänä:
Joosef, Joosefiina
Julius, Julia
Oliver, Olivia
Petri, Petra
Mikael, Mikaela