Olen kuullut, että kirjastossa olevasta niteen lainasta maksetaan joku summa. Tämä summa menee saamieni tietojen mukaan kustantajalle, jos kirjan tekijä on…

Kysytty

Olen kuullut, että kirjastossa olevasta niteen lainasta maksetaan joku summa. Tämä summa menee saamieni tietojen mukaan kustantajalle, jos kirjan tekijä on tehnyt vain yhden kirjan, mutta kirjan tekijälle itselleen, mikäli kirjoja on useampia. Pitääkö tämä paikkaansa?
Kiitos vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoissa lainattavissaa olevien kirjojen niteiden lainasta ei automaattisesti makseta mitään suuntaan eikä toiseen, vaan nyrkkisääntönä on, että kirjailijat, kääntäjät, piirtäjät yms. saavat kirjastokorvauksena hakemuksesta korvauksen siitä, että heidän teoksiaan on lainattavissa kirjastoissa Suomessa.

Kirjastokorvaus
Puhekielen ilmaisu apurahoille, joita maksetaan erillisen lain nojalla kirjailijoille, kääntäjille ja nykyään myös säveltäjille ja sovittajille korvauksena siitä, että heidän teoksiaan on yleisissä kirjastoissa lainattavana. Kirjastokorvaukset eivät ole varsinaisia tekijänoikeusmaksuja, sillä niitä ei makseta automaattisesti eikä täsmälleen käytön mukaan, vaan anomuksesta yleisen harkinnan perusteella.

Kirjailijoiden ja kääntäjien kirjastoapurahat, tiedot löytyvät Opetusministeriön sivuilta, http://www.minedu.fi/opm/asiantuntijat/tiedonjulkistamisen_neuvotteluku… .

Käyttötarkoitus:
Opetusministeriön asettama Kirjastoapurahalautakunta jakaa vuosittain apurahoja ja avustuksia kirjailijoille ja kääntäjille. Niitä myönnetään sekä kaunokirjallisuuteen että tietokirjallisuuteen kuuluvien teosten tekijöille ja kääntäjille, jotka asuvat tai ovat asuneet pysyvästi Suomessa ja joiden kirjallinen työ rikastuttaa kulttuurielämää Suomessa.

Kenelle myönnetään:

Apurahat myönnetään kirjailijoille ja kääntäjille luovaan kirjalliseen työhön. Apurahaa ei yleensä myönnetä hakijalle, jolla on samana vuonna valtion taiteilija-apuraha tai muu vastaava apuraha tai taiteilijaprofessuuri. Hakijalta edellytetään vähintään yhtä julkaistua teosta. Apurahaa koskevia hakemuksia käsiteltäessä kiinnitetään huomiota aikaisempaan tuotantoon ja nykyiseen luovaan työvaiheeseen sekä työsuunnitelmaan.

Avustukset myönnetään iäkkäille kirjailijoille ja kääntäjille, jotka elävät ahtaissa taloudellisissa oloissa sekä erityisissä tapauksissa kirjailijoille ja kääntäjille, jotka sairauden tai työkyvyttömyyden johdosta ovat joutuneet taloudellisiin vaikeuksiin.

Apurahoja ja avustuksia ei myönnetä tieteellisten tutkimusten tai oppikirjojen taikka niihin rinnastettavien teosten tekijöille tai kääntäjille.

Hakuaika:

31.1. mennessä.

Hakemukset toimitetaan osoitteella: Kirjastoapurahalautakunta, PL 293, 00171 Helsinki.

Hakulomakkeen saa taiteen keskustoimikunnasta, alan järjestöiltä ja alueellisista taidetoimikunnista.

Kirjastoapurahalautakunta
c/o Taiteen keskustoimikunta
suunnittelija Anni Tappola
Maneesikatu 7
00170 Helsinki
puhelin (09) 1607 7382
faksi (09) 1607 7069
etunimi.sukunimi@minedu.fi
http://www.taiteenkeskustoimikunta.fi/default.asp

Apurahojen määrä ja suurus
Jaettava summa on 10 % kuntien yleisten kirjastojen kirjahankintoihin
käyttämästä rahamäärästä. Vuonna 2004 kirjastoapurahoihin ja
avustuksiin käytettiin noin 2 557 666 euroa 876 kirjailijalle ja kääntäjälle.
Valtaosa eli 90 prosenttia apurahoista myönnettiin kaunokirjallisuudelle.
Tietokirjallisuuden osuus on noin 10 prosenttia.
Lisäksi kääntäjille on varattu kummassakin ryhmässä 16 prosentin kiintiö.
Yksittäisten apurahojen suuruus vaihtelee 500 eurosta 12 000 euroon.

Apurahojen myöntäjä
Opetusministeriön asettama Kirjailijoiden ja kääntäjien kirjastoapurahalautakunta, joka koostuu kirjailijoiden ja kääntäjien valtakunnallisten järjestöjen
sekä opetus- ja valtiovarainministeriön edustajista. Lautakunta toimii taiteen
keskustoimikunnan yhteydessä.