Olen kirjoittamassa kirjaa, jonka aion julkaista tulevaisuudessa. Haluaisin käyttää lähteenä erästä gradua, jossa on haastateltu kirjani aihealueen henkilöitä…

Kysytty

Hei! Olen kirjoittamassa kirjaa, jonka aion julkaista tulevaisuudessa. Haluaisin käyttää lähteenä erästä gradua, jossa on haastateltu kirjani aihealueen henkilöitä. Voinko käyttää kirjassani suoria sitaatteja gradun haastatteluista, kun mainitsen tekstin alussa, mistä olen ne poiminut? Ja lähteet mainitsen tietysti myös vielä erikseen kirjan lopussa.

Pauliina

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen tekijänoikeuslain sitaattipykälä 22 on kirjoitettu sillä lailla väljäksi, että sitaatti kuin sitaatti on mahdollinen. Jossain määrin riippuu kuitenkin sitaattien määrästä ja niiden määrällisestä suhteesta muuhun tekstiin, pidetäänkö lainaamista "hyvän tavan" mukaisena. Esimerkiksi kirjaa, joka koostuu pääosin sitaateista, ei saa ilman lupaa julkaista.

Suomalaiseen hyvään sitaattitapaan kuuluu, että jos otetaan useita sitaatteja, jokaisen lähde ilmaistaan ala- tai loppuviitteellä. Sellainen ratkaisu, että asia kuitataan yhdellä maininnalla, on mahdollinen vain tapauksissa, joissa kaikki sitaatit ovat yhdestä lähteestä, jolloin jatkuva tarkka viittaaminen ei ole mielekästä.

Tarkalla viitteiden merkitsemisellä on myös se merkitys, että lukija - tai lainattu tekijä - voi tarkistaa täsmällisesti, onko sitaatti tarkka. Sitaattioikeutta ei saa käyttää niin, ettei sitaattia ole mahdollista täsmällisesti rajata tai löytää alkuperäislähteestä.

Suosittelen siksi, että jos kirjassa on muitakin lähteitä kuin tämä yksi gradu, merkitset jokaisen sitaatin täsmällisesti. Niin tekemällä lain kirjain täyttyy varmemmin.

Heikki Poroila