Otsikko
Olen kirjastonhoitaja, mutta en jostain kumman syystä löydä autoista ja autoilusta kertovia nuortenkirjoja ainakaan vaski-kirjastojen kokoelmasta.

Kysytty

Olen kirjastonhoitaja, mutta en jostain kumman syystä löydä autoista ja autoilusta kertovia nuortenkirjoja ainakaan vaski-kirjastojen kokoelmasta, hain myös googlella, mutta ei. Hakusanoina käytin: nuortenkirjallisuus + auto*. Löytyy joko liian lapsellisia, kuten Nuoli-sarja, tai jotkut kuvakirjat, tai sitten löytyy aikuisten kirjoja. Onko olemassa ikähaarukalle 5.-9.-luokkalaiset sopivia kirjoja, joissa autoilu on aivan keskiössä juonessa? Eli ei riitä, että kirjoissa autoillaan vähän, vaan niiden pitää kertoa esim. autourheilusta, autoilusta, autokorjaamosta tmss.

Vastaus

Vastattu

Tästä aiheesta ei tosiaan hirveästi löydy kaunokirjallisuutta nuorille. Seuraavat voisivat ehkä sopia:

Tuija Lehtinen: Karting Team Vintiöt (ainakin luokille 5 ja 6)

Jorma Kurvinen: Susikoira Roi ja ohittajat, Susikoira Roi ja pelimies.

Ilkka Remes: Hermes (autokauppaa)

Tapani Bagge: Jäätävää kyytiä

Kari Hotakainen: Tuntematon Kimi  Räikkönen. Elämänkerta, mutta on keskittynyt ajamiseen ja autoihin. Erityisesti selkokielellä ilmestynyt versio sopii hyvin tähän ikähaarukkaan.

Sitten muita, jotka voisivat kiinnostaa vaikka eivät autoilua suoranaisesti olekaan:

Tuija Lehtinen: Mopo

Tuija Lehtinen: Traktori