Olen kiinnostunut Perun ilmastosta. Askarruuttaa kun olen kiinnostunut Perun karvattomasta koirasta ja sen talvenkestävyydestä, että millainen ilmasto on…

Kysytty

Olen kiinnostunut Perun ilmastosta.
Askarruuttaa kun olen kiinnostunut Perun karvattomasta koirasta ja sen talvenkestävyydestä, että millainen ilmasto on perulaisen koiran kotimaassa. Aina lämmin, vai onko siellä myös talvi, pakkasta ja lunta?
Netistä on vaikea löytää suomenkielistä tietoa Perusta, englanti ei minulta suju puhumattakaan muista kielistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maailma tänään -hakuteoksen (Bonnier 1997) mukaan Peru jakautuu kolmeen erilaiseen maantieteelliseen alueeseen, jotka ovat rannikkoalue Tyynenmeren rannalla, Andien vuoristoalue ja Amazonin laaksoseutu sademetsineen. Ilmasto on näilä kolmella alueella erilainen. Suurin osa perulaisista asuu rannikkoalueella, jossa esimerkiksi pääkaupungissa Limassa lämpötila on tammikuussa +23 C ja heinäkuussa +17C.

WSOY:n Web-Facta kertoo Perusta mm. seuraavaa:

Peru, esp. Perú, tasavalta Tyynenmeren rannikolla Etelä-Amerikassa. Perun kolme pääaluetta ovat kapea rannikkoalanko, Andien vuoristoalue ja Amazonin alanko. Kuivien dyynikenttien peittämä rannikkovyöhyke on leveimmillään rannikon pohjoispäässä. Rannikon sademäärä on maailman alhaisimpia, kahden peräkkäisen sateen väli voi olla kymmeniä vuosia.

Rannikkoilmastoa viilentää kylmä mutta kalaisa merivirta, Perunvirta. Sen ja hedelmällisten jokisuistojen kasteluviljelykeitaiden ansiosta rannikko on maan taloudellisesti merkittävin ja tiheimmin asuttu alue.

Andit koostuvat rinnakkaisjonoista, joiden monet huiput kohoavat yli 6 000 m:n korkeuteen. Vuorijonojen välissä on ylätasankoja (puna). Bolivian rajalla on 3 812 m:n korkeudessa Titicacajärvi. Monet Amazonin lähdejoista alkavat Andeilta ja yhtyvät alangolla maan itäosassa.

Perussa on trooppista ilmastoa vain Amazonin alangolla. Andien länsirinteillä ja ylängöllä sataa vähän; kasvillisuus on pensas-, ruoho- ja aavikkoaroa sekä tundrakasvillisuutta. Lumiraja on 3 km:n korkeudessa.

Itärinteiden yläosissa kasvaa sumumetsiä, alempana sademetsiä ja savanneja. Perun pinta-alasta 65 % on sademetsää. Sademäärä on Etelä-Amerikan suurimpia.