Haluaisin tietää, voiko kärpänen nousta lentoon siten että se lähtee suoraan taaksepäin?

Kysytty

Hei, haluaisin tietää, voiko kärpänen nousta lentoon siten että se lähtee suoraan taaksepäin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kärpäsiä on monia lajeja. Varsinkin kukkakärpänen on mainio lentäjä. Matti Järvilehto kertoo artikkelissaan "Lentäjä vailla vertaa" (Tiede 2000; 1989:5 s. 49-51) että kukkakärpänen voi leijua ilmassa paikoillaan ja lähteä siitä mihin hyvänsä suuntaan, alas, ylös, eteen, taakse, sivulle. Kaiken tämän se voi liittää erilaisiin kaarto-ja kiertoliikkeisiin.
Kärpänen lähtee lentoon hyppäämällä siivilleen. Tämän aloitushypyn se suorittaa ponnistamalla etujaloillaan. Sillä on kuusi jalkaa, ja lentäessään kärpänen ojentaa etujalkansa eteenpäin ja taaimmaiset raajaparit taaksepäin. Juuri ennen lentoon lähtöä tietty lihasryhmä ojentaa siivet sivuille. Kärpäsen hypätessä siivet alkavat rytmikkään lyöntiliikkeensä. Siivet liikkuvat lennon aikana edestakaisin 120-500 kertaa sekunnissa. Näin taaja siivenlyönti perustuu hermojen ja lihasten mutkikkaaseen yhteistoimintaan.

Amerikkalainen hyönteistutkija professori Michael Dickinson on tutkinut banaanikärpäsen lentoa. Tästä kerrotaan The Telegraph -lehden artikkelissa http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/3350498/Scientists-work…
Oheisessa videossa näkyy, miten banaanikärpänen reagoi kun sitä yritetään lätkäistä.

https://www.ted.com/talks/michael_dickinson_how_a_fly_flies#t-80176