Otsikko
Olen kiinnostunut panhuilun soittamisesta, mutta tällä sivustolla kerrottu kirja kertoo ainoastaa panhuilun historiasta. Onko olemassa kirjaa jossa opetetaan…

Kysytty

Olen kiinnostunut panhuilun soittamisesta, mutta tällä sivustolla kerrottu kirja kertoo ainoastaa panhuilun historiasta. Onko olemassa kirjaa jossa opetetaan soittamaan panhuilua? Ja joka mahdollisesti olisi suomeksi (ei välttämätön)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensin panhuilun kuvailu osoitteessa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Panhuilu

Yhtään panhuilun soitonopasta en löytänyt pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista. Suomen kansallisbibliografian Fennican avulla selvisi, ettei yhtään suomenkielistä opasta ole julkaistukaan. Myöskään muunkielisiä soitonoppaita panhuilulle ei ilmeisesti ole olemassa. Kyseessähän on lähinnä kansanmusiikissa käytetty soitin, jossa on 10 tai useampia eri pituisia huiluja rinnakkain.

16 ääntä

Kommentit

Panhuilun soitto-oppaita kyllä löytyy, mutta ei juurikaan suomeksi. Kannattaa kuitenkin etsiä netistä nimillä Costel Puscoiu ja Ulrich Herkenhoff. Ainakin Herkenhoffilta on ilmestynyt erinäisiä oppaita, joita tietääkseni on saatavilla myös englannin kielisinä. Myös Douglas Bishopista saattaisi olla jotakin apua. Kannattaa aina kokeilla hakua näillä nimillä.

Ai niin, suomeksi jonkinlaista opastusta voisi löytyä sivulta www.stefan.fi. Stefan Stanciu on suomalainen panhuilisti ja opettaja. Ainakin hänen gradustaan ja opinnäytetyöstään löytyy tietääkseni jotakin vinkkiä ihan suomeksi.