Otsikko
Olen käyttänyt palveluanne tiheästi ja kiitos siitä! Etsin selkeää tietoa tekijänoikeuksista. Osaisitteko ohjata minua oikean tiedon äärelle? Lähetän saman…

Kysytty

Hei,olen käyttänyt palveluanne tiheästi ja kiitos siitä!

Etsin selkeää tietoa tekijänoikeuksista. Osaisitteko ohjata minua oikean tiedon äärelle? Lähetän saman kysymyksen myös TEOSTOlle.

Eli jos muusikko haluaa laittaa äänityksiään internettiin, jotka on äänitetty ripotellen 60l. - 2000-luvulla, niin mitä hänen tulisi tietää ja tehdä ennen kuin laittaa äänityksiä, jotja ovat siis cover-versioita muiden sävellyksistä, esim. YouTubeen? Kyseessä on jazz, rock, iskelmä, kuten Frank Sinatra, The Beatles, Simon and Garfunkel ym. ym.

Tiedot ovat hyvin hajanaisesti saatavilla verkossa. Mitä pitää ilmoittaa ja mihin? Mitä pitää maksaa ja kenelle? Onko hänen pakko liittyä TEOSTO:n jäseniksi? Millaisista tekijänoikeusmaksuista puhutaan, euroista vain tuhansista euroista?

Eli jotkut selkeät ohjeet siitä, mitä tulee tehdä ennen kuin julkaisee keikka-äänityksiä ja kotistudioäänityksiä internetissä, jotka ovat MUIDEN SÄVELLYKSIÄ.

Minä kiitän, Anniina

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa säveltäjien, sovittajien, sanoittajien ja kustantajien etuja valvoo Teosto. Jos haluaa levittää julkisesti jonkun toisen sävellyksen, lupa haetaan Teostolta. Jos kysymys on omista tulkinnoista, Teoston lupa (joka ei ole ilmainen) riittää eikä esimerkiksi Gramexin puoleen tarvitse kääntyä.

Kysyjän kannattaa ottaa suoraan yhteyttä Teostoon http://www.teosto.fi/kayttajat. Korvaussummat riippuvat paljon siitä, kuinka monesta sävellyksestä on kysymys. Todennäköisimmin puhutaan sadoista euroista, jos lauluja on vähänkin enemmän. Teoston asiakkaaksi (jäseneksi pääsevät vain säveltäjät, sovittajat ja sanoittajat) ei tarvitse tämän takia liittyä.

Heikki Poroila 21.8.2017 klo 13'45.