Otsikko
Miksi pyykinpesukoneen ja astianpesukoneen hanat toimivat päinvastaisesti?

Kysytty

Olen kauan ihmetellyt miksi pyykinpesukoneen ja astianpesukoneen hanat toimivat päinvastaisesti. Kun hana on vaakasuorassa niin astianpesukoneen hana on auki ja pyykinpesukoneen hana on kiinni. Vahingossa auki jäänyt hana saattaa aiheuttaa suuren vahingon.

Vastaus

Vastattu

Hanojen erilainen asento johtunee siitä, että vesiputki tulee eri laitteisiin eri suunnasta. Nyrkkisääntö on, että hana on auki ollessaan putkenmyötäisessä asennossa, ja kiinni se on ollessaan putkenvastaisessa asennossa. Pyykkikoneeseen vesiputki tulee siis pystysuorassa ja tiskikoneeseen vaakasuorassa. Kaikki kierrettävät hanat menevät kiinni, kun niitä kääntää noin 90 astetta myötäpäivään ja aukeavat, kun niitä kääntää noin 90 astetta vastapäivään. Englanninkielisillä on asialle myös kätevä muistisääntö "righty tighty, lefty loosey". Hanan kiinni oleminen kannattaa siis varmistaa kääntämällä sitä eikä pelkästään katsomalla.