Olen itse joskus nuorena lukenut ,silloin mielestäni paksun kirjan,missä kerrottiin 2 tytöstä joille alkoi tapahtumaan kaikenlaista kun ,muistaakseni joku…

Kysytty

Olen itse joskus nuorena lukenut ,silloin mielestäni paksun kirjan,missä kerrottiin 2 tytöstä joille alkoi tapahtumaan kaikenlaista kun ,muistaakseni joku tuuli meni kuun ympäri ja tytöt (sisarukset) taas palautuivat normaaleiksi kun tämä samainen tuuli,väri tms.. meni sen kuun ympäri.. onkohan mitään hajua mitä kirjaa tässä yritän etsiä..
ja olikohan vielä niin että niiden isä oli reissussa tämän ko.ajan ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä kuvailtu kirja lienee Eric Linklaterin Kuussa tuulee. Se on tarina kahdesta sisaruksesta, Dinahista ja Dorindasta sekä merkillisistä asioista, joita tytöille alkaa tapahtua heidän oltuaan tuhmia pahan tuulen puhallellessa kuussa.

Taikajuoman avulla tytöt muuttuvat kenguruiksi ja pääsevät eläintarhaan kokemaan jännittäviä seikkailuja brasilialaisen Kultapuuman, harmaakarhu Bendigon, Grönlannin Hopeahaukan ja muiden eläinten kanssa. Lopulta tytöt joutuvat lentoretkelle Bombardiaan, missä paha tyranni kreivi Hulagu pitää heidän isäänsä vankina. Kirjan alussa tyttöjen isä, majuri Palfrey on lähdössä vuodeksi kauas vieraille maille.

"Kuussa tuulee", sanoi majuri. "Se ei näytä minusta lainkaan hyvältä. Kun kuussa tuulee, täytyy olla hyvin varovainen käyttäytymisessään. Jos siellä nimittäin sattuu olemaan paha tuuli ja jos käyttäytyy silloin tuhmasti, pääsee tuo tuuli puhaltamaan suoraan sydämeen. Ja silloin on tuhma pitkän aikaa eteenpäin."

Kuussa tuulee ilmestyi Suomessa ensimmäisen kerran vuonna 1947. Toinen painos julkaistiin vuonna 1980.