Olen ihastunut surrealismiin ja kysynkin löytyykö suomenkielisiä kaunokirjallisia teoksia jotka voisivat olla tyyliltään surrealistisia. Mieleeni tulee ainakin…

Kysytty

Olen ihastunut surrealismiin ja kysynkin löytyykö suomenkielisiä kaunokirjallisia teoksia jotka voisivat olla tyyliltään surrealistisia. Mieleeni tulee ainakin Beckettin Huomenna hän tulee, tosin se taitaa olla näytelmä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Surrealismissa pyritään kuvaamaan arkitodellisuuden ylittävää, ylitodellista (ransk. surréalité) sekä ihmisen alitajuntaa unia ja hallusinaatioita hyödyntämällä.

Viime vuosisadan alun kirjailijoista surrealisteihin lukeutuvan André Bretonin tuotannosta on suomennettu kaunokirjalliset teokset Nadja (2006), Hullu rakkaus (2010)ja Magneettikentät (2013). Myös Franz Kafkan teoksia määritellään surrealistisiksi. Kannattaa kokeilla vaikkapa Kafkan novelleja, joita löytyy varmasti useimpien kirjastojen kokoelmista.

Kirjallisuudessa surrealistien suoraa tai epäsuoraa vaikutusta on mm. Samuel Beckettin, Eugene Ionescon, Jean Genet'n, Alain Robbe-Grillet'n, Natalie Sarrauten ja William S. Burroughsin tuotannossa. Kaikkien edellä mainittujen teoksia löydät kirjastojen kokoelmista.

Samuel Beckettin tuotannosta on näytelmien lisäksi suomennettu myös proosaa (suluissa suomennosvuosi) : Millaista on (1962), Molloy (1968), Ensi rakkaus (1970) Piiritetyn huoneen novelleja (2000), Huonosti nähty huonosti sanottu (2002), Mercier ja Camier ( 2003), Watt (2006) ja Malone kuolee (2007).

Uudemmasta kirjallisuudesta voisit kokeilla vaikkapa seuraavia lajiltaan surrealistisiksi luokiteltavia romaaneja:

Haruki Murakami - Suuri lammasseikkailu (1978)
Bernard Fischman - Tarina miehestä joka ajoi polkupyörällä kuuhun (1979)
Yoran Kaniuk - Adamin ylösnousemus (1982)
Jyrki Vainonen - Perintö (2005)
Mehis Heinsaar - Herra Paulin aikakirjat (2003)
Romain Puértolas - Tyttö joka nielaisi Eiffel-tornin kokoisen pilven (2016)

Kirjallisuusverkkopalvelu Kirjasammosta löydät kuvauksen edellä mainituista teoksista. Sieltä voit helposti etsiä lisää lajiin kuuluvia teoksia hakusanalla "surrealismi".
http://www.kirjasampo.fi/

Surrealistiseksi määriteltyä kirjallisuutta voit hakea myös kirjastotietokannoista hakusanalla ”surrealismi” ja rajoittamalla sitten haun esimerkiksi suomenkieliseen kaunokirjallisuuteen.

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:surrealismi
http://www.kysy.fi/kysymys/mitka-ovat-surrealistisen-kirjallisuuden-tun…
http://www.helmet.fi/fi-FI