Etsin vuosia sitten lukemaani kirjaa intiaanitytöstä

Kysytty

Olen etsinyt vuosia sitten yläasteella (2000-luvun alkupuolella) lukemaani kirjaa, johon omalla tavallani ihastuin, mutten ajattelemattomuuttani ymmärtänyt ottaa kirjan nimeä ja tekijää silloin talteen. Olettaisin sen kuuluvan nuortenkirjallisuuteen, mutten ole varma, kaiken lisäksi kirja oli jo silloin "vanhempaa tuotantoa".

Kirjassa on nuori intiaanityttö, joka kipuilee oman uskonsa kanssa, sillä tytön rakas isoäiti haluaisi tämän jatkavan intiaaniheimon perinteitä, mutta vanhemmat taas tahtovat tytön kääntyvän lopullisesti kristinuskoon. Tapahtumat sijoittuvat jonnekin Yhdysvaltoihin. Päähenkilöllä saattoi olla hevonen, tai sitten sotken tämän johonkin toiseen lukemaani kirjaan...

Onko minulla enää mitään toivoa yhyttää kyseistä kirjaa? Millaisilla hauilla ja millaisista tietokannoista minun kannattaisi koettaa kyseistä teosta etsiä?

Vastaus

Vastattu

Voisikohan kyseessä olla teos nimeltä Itkevä tuuli? Sen on kirjoittanut Linda Davison Stafford eli Crying Wind ja sitä on luonnehdittu omaelämäkerralliseksi romaaniksi. Päähenkilö on 15-vuotias, ja sekä isoäiti että Ukkoskavio-hevonen ovat tärkeässä roolissa hänen elämässään. Kirja ilmestyi alkukielellä vuonna 1977 ja suomeksi 1980. Tietoa kirjailijasta mm. Wikipediassa (https://en.wikipedia.org/wiki/Crying_Wind) ja kuvailua kirjasta sekä kansikuva Sheferijm - Ajatuksia kirjoista -blogissa: http://sheferijm.blogspot.com/2016/12/crying-wind-itkeva-tuuli.html.

Kirjojen etsiminen tuntomerkkien perusteella voi olla joskus hankalaa, mutta aina kannattaa kokeilla. Juoneen, päähenkilöihin ym. liittyviä sanoja voi käyttää Google-haussa hyvinkin vapaasti - jos muistaa erisnimiä, niistä on usein apua. Mikäli kirja on alkujaan englanninkielinen, kannattaa hakea englanninkielisillä hakusanoilla, koska silloin kirjablogien, kirjakauppojen ja muiden mahdollisten osumien määrä on huomattavasti suurempi. Jos mitään ei tunnut löytyvän ja etenkin jos kirjan lukemisesta on kauan, kannattaa myös kyseenalaistaa omia muistikuviaan - voi olla, että jokin nimi tai yksityiskohta onkin sotkeutunut muistikuvaan jostakin toisesta kirjasta ja hakuja voi tehdä eri tuntomerkkejä yhdistellen ja vaihdellen.

Kirjastojen tietokannoista hakiessa ei voi käyttää yhtä vapaata juonenkuvailua, vaan haku täytyy kohdistaa niihin tietoihin, joita kirjastot teosten kuvailussa käyttävät. Jos tekijän ja teoksen nimestä ei ole mitään muistikuvaa, kannattaa turvautua asiasanoihin. Itkevä tuuli -kirjan kohdalla on käytetty esim. asiasanoja 'intiaanit' ja 'uskonnollinen kirjallisuus'. Lukuajankohdasta on paljon hyötyä, sillä sen avulla voi rajata hakutulosjoukosta pois kaikki myöhemmin julkaistut teokset ja vähentää selailtavan aineiston määrää. Ongelmana kuitenkin on, että vanhemman aineiston kohdalla asiasanoitus voi olla niukempaa. Hakuja voi tehdä oman kirjaston tietokannassa, Finnassa (https://www.finna.fi/) ja kaunokirjallisuuden kohdalla myös Kirjasammossa (https://www.kirjasampo.fi/fi).

Monesti ongelmana on, että kirjasta muistettu juoniaines on niin epämääräistä, ettei siitä saa selkeitä hakusanoja irti. Silloin kannattaa turvautua tietokantojen sijaan ihmismuistiin. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun iso vastaajajoukko on niin lukenutta, että useimmiten aina joku tunnistaa kirjan sen juonen (tai sivujuonen) yksityiskohtien perusteella, ja siksi tämä on hyvä paikka teosten jäljittämiseen. Kysymyksiä voi esittää myös erilaisilla keskustelupalstoilla.