Olen epätoivoisesti yrittänyt etsiä lauluharjoittelukasetteja, eli kasetteja joilla on peruslauluharjoituksia!! tiedän niitä olevan, mutta löytyisikö mistään…

Kysytty

Olen epätoivoisesti yrittänyt etsiä lauluharjoittelukasetteja, eli kasetteja joilla on peruslauluharjoituksia!! tiedän niitä olevan, mutta löytyisikö mistään Helsingin kirjastoista? Suuuren suuri jättikiitos jos otatte selvää!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa äänikasetti alkaa olla väistyvä materiaalityyppi ja lauluharjoituksia löytyikin vain yhdeltä kasetilta:

Hapuoja, Maija: Laula oikein 1
- laulunopas ja c-kasetti, sisältää harjoituksia

Monissa laulunoppaissa on nykyään sen sijaan mukana cd-levy, esim.

Allen, Jeffrey: Jeffrey Allen’s secrets of singing
- nuotti + 2 CD-levyä
Brown, Oren L.:Discover your voice: how to develop healthy voice habits
- kirja + CD-levy, sisältää äänenkäyttöharjoituksia
Rose, Bob: Contemporary singing techniques: women’s edition
- laulunopas ja CD-levy, käsittelee äänenmuodostusta ja laulutekniikkaa

Myös Nicola Vaccain Metodo pratico di canto italiano-laulunoppaista löytyy painoksia, joissa on mukana CD-levy.

Oletan, että tarkoitit klassisen laulun harjoitusaineistoa. Populaarimusiikista löytyy lisäksi mm. seuraavaa:

McCurdy, Ronald C.: Approaching the standards: jazz vocalists
- laulunopas ja CD-levy, sisältää improvisointiharjoituksia
Peckham, Anne: The Contemporary singer: elements of vocal technique
- laulunopas + CD-levy, äänenmuodostusharjoituksia kevyen musiikin tarpeisiin
Thompson, Jo: The complete singer: practical and professional techniques to improve your singing
- laulunopas ja 2 CD-levyä, sisältää äänenavaus- ja sijoitusharjoituksia sekä 4 harjoituskappaletta

Laulunoppaita on olemassa myös DVD-levyillä. Kun teet itse hakuja Helmet-tietokannassa osoitteessa www.helmet.fi kannattaa käyttää sanahaussa asiasanaa laulunoppaat ja rajata halutulla materiaalityypillä. Myös äänenmuodostus voisi olla käyttökelpoinen hakusana.