Heippa! Tarvitsisin listauksen kaikista Suomessa 1970- luvulla ilmestyneistä lastenlevyistä. Vuosilta 1970-1983. Mistä sen saisin ja miten pääsisin käsiksi…

Kysytty

Heippa! Tarvitsisin listauksen kaikista Suomessa 1970- luvulla ilmestyneistä lastenlevyistä. Vuosilta 1970-1983. Mistä sen saisin ja miten pääsisin käsiksi levyihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varmin paikka etsiä luotettavaa tietoa ilmeistyneistä lastenlevyistä on Viola-tietokanta (https://viola.linneanet.fi), joka sisältää tiedot kaikista Suomessa julkaistuista äänitteistä. Siellä voi tehdä äänitteisiin kohdistuvan sanahaun "lastenlaulut 1970-luku", joka tuottaa 53 viitettä. Jatkohaut vuosiin 1980-1983 tuottavat paljon lisää viitteitä, mutta ongelmana on, että hakija joutuu poimimaan levykokonaisuudet yksittäisten laulujen joukosta.

Samantyyppiset haut esimerkiksi HelMet-tietokannassa tuottavat enemmän osumia, koska hakusanaa "lastenlaulut" on käytetty myös sellaisten levyjen yhteydessä, jotka eivät ole puhtaasti lastenlevyjä. Tämä määrittelykysymys onkin melkoinen ongelma, sillä käsite "lastenlevy" ei ole millään tavalla yksiselitteinen. Esimerkiksi Eero Koivistoisen albumia "Muusa ja Ruusa" pitävät jotkut jazz-levynä, jotkut taas lastenmusiikkina. Pitäisi myös päättää, kuuluvatko käsitteen sisään myös Suomessa tehdyt ruotsinkieliset lastenmusiikkilevyt ja sellaiset levyt, joissa ei ole sanoja, mutta jotka jollain muulla perusteella halutaan mukaan (kuten Helsingin kaupunginorkesterin levy "Nallekarhu konsertissa", joka sisältää taidemusiikkisävellyksiä).

Suosittelen tutustumaan tuohon Viola-tietokannan tarjontaan ja harkitsemaan samalla, millä tavalla käsite "lastenlevy" on järkevää määritellä ja rajata.

Useimmat kaupalliset lastenlevyt ovat helposti esimerkiksi HelMet-kirjaston kokoelmasta saatavana, mutta varsinkin 1970-luvun alussa julkaistiin kyllä myös harvinaisemmiksi jääneitä levyjä, joita voi joutua kuuntelemaan Kansalliskirjaston musiikkikirjaston kuunteluhuoneessa, koska niitä ei löydy yleisistä kirjastoista.

Jos kysyjä asuu paikkakunnalla, josta löytyy ns. iso musiikkikirjasto, sen henkilökunnan puoleen kannattaa myös kääntyä.

Olen itse ollut vuonna 1991 toimittamassa hakuteosta "Lastenlauluja äänitteillä", jossa on lueteltu noin 450 Suomessa siihen mennessä ilmestyneen lastenlevyn sisältö. Sitäkin kannattaisi ehkä vilkaista (suora linkki HelMet-kirjaston kokoelmaan http://luettelo.helmet.fi/record=b1060345~S9*fin).

Heikki Poroila