Olen epämääräisesti jostain kuullut ja sitten alkanut kuvitella, että Rauha S. Virtasen Selja-sarja (4 ensimmäistä kirjaa) sijoittuisi Tampereelle. Onko…

Kysytty

Olen epämääräisesti jostain kuullut ja sitten alkanut kuvitella, että Rauha S. Virtasen Selja-sarja (4 ensimmäistä kirjaa) sijoittuisi Tampereelle. Onko todella näin? Onko kirjojen paikoilla siinä tapauksessa löydettävissä tarkempiakin esikuvia? (esim. missä kaupunginosassa perhe asuu, mitä koulua tytöt käyvät jne.). Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka Tampere on taustalla kaikissa Rauha S. Virtasen teoksissa, aivan suoraan hän ei kuvaile tamperelaisia paikkoja. "Alussa ajattelin, ettei Tampereesta voi puhua liian selvästi, vaikka niinhän moni tekikin. Siten kirjoitin vain hämärästi tamperelaisia paikkoja ja asioita kirjoihini, ja sellainen tyyli jäi minulle päälle", kirjailija kuvailee Karoliina Kantolan vuonna 2010 tekemässä haastattelussa.

Selja-kirjat kahta viimeistä lukuun ottamatta on kirjoitettu Tampereen Kalkussa, ja Kalkun maisema näkyy Selja-sarjassa taustalla koko ajan. Seljan perheen talo Leppäkertunkujalta oli Rauhan kotimaisema omenapuineen ja puroineen.

Kun Kalkun koti alkoi käydä Virtasille pieneksi, perhe muutti vanhaan Hurman kouluun Aitolahteen. Viimeisten Selja-kirjojen kirjoittamista Virtanen aloitti koululla, mutta sai ne päätökseen vasta Tampereen keskustan kodissaan 1990-luvun lopulla.

lähteet:
Karoliina Kantola, Tapaamme Rauhalla. Tammerkoski 2010:3, 12-13
Sara Kokkonen, Rasavillejä ja romantikkoja : rakkaat suomalaiset tyttökirjat. Avain, 2013