Olen asentanut Google Earthin monasti, mutta kaikki ovat epäselviä ja mitenkään ei näe selvästi esimerkiksi kaupunkeja. Maanpinta alkaa olla epäselvä jo…

Kysytty

Hei Olen asentanut Google Earthin monasti, mutta kaikki ovat epäselviä ja mitenkään ei näe selvästi esimerkiksi kaupunkeja.
Maanpinta alkaa olla epäselvä jo kilometrissä. Aikaisemmin joskus pari vuotta sitten vanhassa koneessani pääsi katsomaan aika selvästi paikkoja. Pitäisikö jotain asetusta muuttaa vaikka olen kyllä kaikkea yrittänyt. Googlen esimerkki sivulla kyllä saa zoomattua aika tarkasti jolloin näkee vaikka auton selvästi alle 100 metrinkin päästä. En vain enää muista sen esimerkkisivun nimeä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Google Earth ei tarjoa samanlaista resoluutiota eli tarkkuutta kaikkialta. Karkeasti ottaen mitä etäämpänä ollaan suurista kaupungeista ja erityisesti Yhdysvalloista, sitä karkeampaa kuvaa on tarjolla. Parhaan tarkkuuden kuvaa löytyy New Yorkin tai Lontoon kaltaisista suurkaupungeista. Pääosa maailman harvaanasutuista alueista on kuvattu hyvin karkeasti.

Googlen Earthia käyttävän tietokoneen asetuksilla ei pitäisi olla tähän lähdetiedon tarkkuuteen mitään vaikutusta. Erittäin vanhoilla näytöillä saattaa olla vaikeuksia näyttää korkeatasoisimpia kuvia sillä terävyydellä, mitä lähdetiedossa on. Uudemmilla näytöillä tätä ongelmaa ei pitäisi olla.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto