Otsikko
Olen analysoimassa italialaisen renessanssin taiteilijan Filippo Lippin maalausta Annunciation (valmistunut noin 1443-1450). Sen vasemmassa yläkulmassa on…

Kysytty

Hei! Olen analysoimassa italialaisen renessanssin taiteilijan Filippo Lippin maalausta Annunciation (valmistunut noin 1443-1450). Sen vasemmassa yläkulmassa on partasuinen mies, kolme enkeliä ja nainen. Lisäksi näiden alapuolella seisoo henkilö, jonka sukupuolesta en ole varma. Tietäisittekö kertoa näiden henkilöiden nimiä ja enkelien "tyyppiä" tai mitä tahansa, josta voisi olla apua? Ainakin partasuisen miehen kädessä on jokin esine, joka voisi olla tuntomerkki, mutta en tiedä, mikä se on. Mistäköhän voisin löytää tällaiseen pulmaan tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Neitsyt Mariasta ja Jeesus-lapsesta taiteessa ovat suomeksi kirjoittaneet esimerkiksi Kaarina ja Kalevi Pöykkö. Heidän kirjaansa Neitsyt Maria ja Jeesus-lapsi : Jeesuksen syntymä ja lapsuus taiteessa (Atena, 1998) sisältyy Marian ilmoitusta käsittelevä osio, johon sisältyy käyttökelpoista taustatietoa aiheesta.

Pöyköt käsittelevät kirjassaan myös kristillisen enkelin hahmon muotoutumista ja Dionysios Areopagitan laatimaksi oletettua enkelihierarkiaa, jossa enkelit jaetaan kolmeen ryhmään: ensimmäiseen kuuluvat serafit, kerubit ja vallat, toiseen herruudet, voimat sekä valtiaat ja kolmanteen ruhtinaat, arkkienkelit ja enkelit. Marialle ilmestyi arkkienkeli Gabriel. Marian ilmoitusta kuvaavissa taideteoksissa enkelit kuvattiin usein päässään diadeemi ja kädessään pieni sauva tai lilja. Vaikka enkeleillä on miehen nimet (Gabriel, Mikael, Rafael, Uriel), 1200-1300-lukujen vaihteessa vaikuttaneen Giotton vaikutuksesta yleistyi tapa kuvata enkeleitä naisen hahmoisina.

Marian ilmoituksen kuvaus perustuu pääasiassa Luukkaan evankeliumin tekstiin. Se on verrattain niukka yksityiskohdissaan, joten taiteilijat ovat teoksiaan luodessaan käyttäneet apunaan myös Raamatun ulkopuolisia tekstejä. Oivallinen lähde etsittäessä tietoa apokryfisten tekstien Mariasta - ja Marian ilmoituksen kannalta keskeisestä Jaakobin protoevankeliumista - on Serafim Seppälän kirja Elämän äiti : Neitsyt Maria varhaiskristillisessä teologiassa (Maahenki, 2010).

Filippo Lippi maalasi useita töitä Marian ilmoituksen inspiroimana. Kysymyksessä kuvattu taulu on Lippin tämän aiheisista maalauksista se, joka tätä nykyä sijaitsee Alte Pinakothek -museossa Münchenissä. Taulussa Marian eteen polvistunut hahmo on arkkienkeli Gabriel, ilmoituksen tuoja, kädessään lilja Marian koskemattomuuden ja puhtauden symbolina. Vasemmassa yläkulmassa on kerubien ympäröimänä Jumala, josta Mariaan suuntautuvaa kultaista valonsädettä myöten häntä kohti etenee Pyhä Henki valkoisen kyyhkyn hahmossa.

https://www.pinakothek.de/kunst/fra-filippo-lippi/verkuendigung-mariae