Otsikko
Olen aikaisemmista lukemistani vastauksista ymmärtänyt, että sotilaskantakortteihin tehtyjen merkintöjen selityksiä voi etsiä vuoden 1943…

Kysytty

Hei,
Olen aikaisemmista lukemistani vastauksista ymmärtänyt, että sotilaskantakortteihin tehtyjen merkintöjen selityksiä voi etsiä vuoden 1943 Lääkärintarkastusohjesäännöstä joka on saatavilla Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastosta. Kuinka on tätä vanhempien vapautuspykälien kanssa, esim. vuoden 1930 kutsuntatodistuksen "10§ Taul. 1. B. 34" tai esim. vuoden 1942 "B2 21, B II 21, B II 21a". Mistä näitä voisi etsiä ?
Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Aiemmin käytössä olleita taulukoita löytyy kulloinkin voimassa olleiden asetuskokoelmien liitteistä ja esim. seuraavista teoksista:

  • Asetus asevelvollisuuslain soveltamisesta : asetus asevelvollisten lääkärintarkastuksesta ja heidän kelpaavaisuudestaan ja sopivaisuudestaan palvelukseen eri aselajeissa. Helsinki : Valtioneuvosto, 1923. - (Pieni lakisarja ; n:o 21.).
  • Lääkärintarkastusohjesääntö 1935 (L.T.O.). Asetus n:o 170/35, Valtioneuvoston kirjapaino, Helsinki 1935.
  • Viljasalo, A. (1927). Kutsunta-asiat: Ohjeita ja neuvoja kutsuntaiässä oleville nuorukaisille : asevelvollisuuslaista ja sen soveltamisasetuksesta ynnä muista kutsuntaa ja asevelvollisuuden suorittamista koskevista määräyksistä. Helsinki: Otava.
  • Viljasalo, A. (1933). Kutsunta- ja asevelvollisuusasiat: Ohjeita ja neuvoja kutsunta- ja asevelvollisuusiässä oleville asevelvollisille (2. uud. p.). Porvoo: WSOY.