Olen 9lk.Teen portfoliota Helvi Hämäläisestä ja toivoisin saavani tietoa ko. henk. elämästä.

Kysytty

Olen 9lk.Teen portfoliota Helvi Hämäläisestä ja toivoisin saavani tietoa ko. henk. elämästä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjailija Helvi Hämäläisen elämää ja tuotantoa käsittelevät mm. seuraavat teokset:

Ketunkivellä : Helvi Hämäläisen elämä 1907-1954 / Ritva Haavikko, Helvi Hämäläinen. 1993.

Hämäläinen, Helvi, 1907-1998
Päiväkirjat 1955-1988 / Helvi Hämäläinen ; toimittanut Ritva Haavikko. 1994.

Identiteettiongelmia suomalaisessa kirjallisuudessa / toim. Kaisa Kurikka, Turun yliopisto, 1995.

Komu, Eija
Armon tyhjiössä : kristillinen eksistentialismi eräissä Mika Waltarin, Helvi Hämäläisen ja Paavo Rintalan 1950-luvun romaaneissa. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1995.

Paikkoja ja tiloja suomalaisessa kirjallisuudessa. Turun yliopisto, 1998.

Rahikainen, Esko, 1942-
Tie Härjänojaan : muistiinpanoja kirjailija Helvi Hämäläisen suvun taipaleelta, 1987.

Siltala, Pirkko, 1932-
Haen sanojani kaukaa : naiskirjailijan luovuus, 1993.

Suomen kirjallisuus, osa 5 ja osa 6.

Otavan kirjallisuustieto.

Kansallisgalleria. Suuret suomalaiset, osa 4.

Kannattaa katsoa myös muista Suomen kirjallisuuden historiaa käsittelevistä hakuteoksista, joita kirjastossa on.

Helvi Hämäläisen tuotannosta on tehty useita opinnäytetöitä mm.

Kähkönen, Marjut: Tähtemme kuutamolla, meremme vuoksi : runoilijan ja runouden representaatio Helvi Hämäläisen lyriikassa. 1998. Lisensiaatintyö : Turun yliopisto, kotimainen kirjallisuus.

Nummi, Tuija: 1930-luvun kirjallinen odotustaso Helvi Hämäläisen Säädyllisen murhenäytelmän vastaanoton taustana. 1986. Pro gradu -työ, Tampereen yliopisto, taideaineiden laitos, kotimainen kirjallisuus.

Lisää opinnäytteitä löytyy hakemalla kirjastossa LINDA -tietokannasta.

Helvi Hämäläiseen liittyviä aikakauslehtiartikkeleita on kirjoitettu eri vuosina kymmeniä. Niitä voi kirjastossa hakea itse tai pyytää henkilökuntaa hakemaan ALEKSI ja ARTO -tietokannoista. Esim. kirjailijan kuolinvuonna 1998 julkaistujen artikkeleiden joukosta on poimittu seuraavat:

Carlson, Kristina: Kauneuden palvoja. Muistokirjoitus kirjailija Helvi Hämäläiselle 16.6.1907-17.1.1998. Suomen kuvalehti 1998: 4, s. 54-55.

Valkonen, Kaija
"Kädessäni ruusu kuljen: Helvi Hämäläinen 1907-1998. Muistokirjoitus. Kotiliesi: 1998: 3, s. 76-77.

Ja aemmista:

Tanskala, Raija-Liisa: Helvi Hämäläisen ankarat valinnat. Naisten ääni : akkaväki 1994:3, s. 20.

Sanomalehdissä julkaistuja kirjallisuusarvosteluja taas löytyy Kirjallisuusarvosteluja -lehdestä teoksen ilmestymisvuoden mukaan.

Internetissä Helvi Hämäläistä käsittelevää aineistoa on seuraavissa osoitteissa:

http://www.cc.jyu.fi/jyucomm/nettiset/ns001/juttu015-d.html ja
http://www.helsinki.fi/lehdet/yolainen/yol99_5/art5.htm Teosluettelo löytyy Kopioston sivuilta: http://www.kopiosto.fi/tekijat/HAMALAINEN_HELVI_1450.HTM
Helsingin Sanomien verkkoliitteessä sunnuntaina 18. tammikuuta 1998 julkaistu Suvi Aholan artikkeli on osoitteessa
http://www.helsinginsanomat.fi/uutisarkisto/19980118/vapa/980118va02.ht…

Joensuun kaupunginkirjastossa on koottu lehtileikkeitä aikakaus- ja sanomalehdissä julkaistuista kirjailijoita käsittelevistä artikkeleista. Niitä voi kaukolainata.