Otsikko
Olemme matkustamassa Ruotsiin Kolmårdenin eläintarhaan Norrköpingiin ja Tukholmaan. Löytyykö kirjastosta opasta matkallemme, erityisesti olen kiinnostunut…

Kysytty

Olemme matkustamassa Ruotsiin Kolmårdenin eläintarhaan Norrköpingiin ja Tukholmaan. Löytyykö kirjastosta opasta matkallemme, erityisesti olen kiinnostunut Norrköppingistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Useimmista pääkaupunkiseudun kirjastoista kirjastoluokasta 43.1 löytyy kirja RUOTSI, kulttuurimatkailijan opas, jossa on aakkosjärjestyksessä esitelty n. 1000 paikkakuntaa nähtävyyksineen. Tukholmasta on v:n 1990 jälkeen ilmestynyt seuraavat neljä kirjaa, joita löytyy (elleivät ole lainassa) varmaan myös Sinun lähikirjastostasi tai voit ne ainakin sinne tilata: TUKHOLMA/pääavustaja Kaj Sandell, Sällsamheter längs farleden=Tarinoita laivareittimme varrelta, TUKHOLMA/Markus Lehtipuu ja TUKHOLMA - VEDEN KAUPUNKI/Ulla-Kristiina Pasanen. Voit tukia kirjojen saatavuutta Internetistä osoitteessa http://www.helmet.fi .

Norrköpingistä ei löytynyt kirjoja, mutta kylläkin lehtiartikkeleita Aleksi-lehtitietokannasta. Voit pyytää tekemään tämän lehtihaun kirjastossasi. Kolmårdenista löytyi kaksi ruotsinkielistä kirjaa: Ett sånt djurliv på Kolmården/Sven Gillsäter v:lta 1983 (löytyy Tikkurilasta) ja Kolmården: det vildas rike/Nils Linnman(1 kpl Espoon Kauklahdessa) v:lta 1974. Jos matkalla on mukana pieniä lapsia, uusimmassa Kaksplus-lehdessä (2003/6-7) löydät Tuija Mannerin artikkelin Lähdetään lomalle meren taakse s 78-84. Siinä on sivun verran tietoa Kolmårdenista.