Otsikko
Nykynuorison sanontoihin kuuluu tilsu. Yleensä kirjoitetaan T I L S U. Tilanne on "päällä", nyt mennään, eikä meinata, tai jotain sellaista. Bussi jättää,…

Kysytty

Nykynuorison sanontoihin kuuluu tilsu. Yleensä kirjoitetaan T I L S U. Tilanne on "päällä", nyt mennään, eikä meinata, tai jotain sellaista. Bussi jättää, myöhästytään töistä, on T I L S U. Jotenkin minulla on kuitenkin niin vahva tunne, että tilsu tarkoittaa jotain muutakin. Yritin tarjota jalkasientä, mutta se onkin silsa, yritin tarjota jotain hevoseen liittyvää, mutta se onkin tiera?.Olen ikäni ollut kova lukija, luen mielelläni murteilla kirjoitettuja romaaneja, ja satavarmaan (hih), siellä jossain on lukenut tilsu. Nykysuomen sanakirjaa minulla ei enää ole, sieltähän aikoinaan löytyi selitys kaikkeen. Wikipediaan en lainkaan luota, Tilsu niminen paikkakunta kuulemma on löytynyt sieltä. Keksihän nyt joku selitys, tai sitten joudun tyttäreni ystäville myöntämään jotain, mitä en haluaisi. Kiitos etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilsu löytyi! Et joudu tyttäresi silmissä olemattomia muistavaksi vanhukseksi. Tämä vaara vanhemmilla tosin on tietysti jatkuvasti lastensa kanssa olemassa.

Kielitoimiston sanakirjan (3. osa: S - Ö, 2006) mukaan tiera eli tilsa on "kavion (tai kengän) pohjaan kertynyt jäinen lumikokkare". Suomen kielen etymologinen sanakirja (osa 5, Erkki Ikonen, Aulis J. Joki, Reino Peltola, 1975) taas kertoo, että murteellisesti tilsaa on nimitetty myös tilsiksi, tilsoksi ja tilsuksi. Alkujaan sanat ovat ilmeisesti olleet kuvailevia ja muistuttavat mm. sanoja tilskata eli survoa, tilsku eli taikinamainen, kypsymätön paikka leivässä ja myös sanaa talsia eli tallustella ja astella.