Norjan herätysliikkeet 1800-luvulla

Kysytty

norjan herätysliikkeet 1800-luvulla

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

hei,

Tässä ainoa suomenkielinen teos joka löytyi sanoilla "norja" ja "herätysliikkeet" tai "lestadiolaisuus". Yliopistokirjastojen yhteisluettelosta Lindasta löytyi lisäksi useampikin norjankielinen teos.

Haetta, Lars; Usko ja elämä - Koutokeinon saamelaisten hengellisestä elämästä, Lars Levi Laestadiuksen heräyksestä ja lestadiolaisuuden alkuvaiheista ennen vuotta 1852. Girjegiisa, Utsjoki, 1993.

jotain mainintoja norjalaisista herätysliikkeistä saattaisi löytyä seuraavista teoksesta:
Halila, Aimo; Tanskan ja Norjan historia. Gaudeamus, [Helsinki], 1972.
Saressalo, Lassi; Kveenit - tutkimus erään pohjoisnorjalaisen vähemmistön identiteetistä. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Helsinki, 1996.
Lampinen, Tapio; Uskonto ja politiikka - neljä tapausta ja niiden yleinen tausta. [Suomalainen teologinen kirjallisuusseura], Helsinki, 1995

Lisäksi lestadiolaisuuden historiaa käsittelevissä teoksissa voisi olla myös jotain Norjaa sivuavaa. Kokeile Lahden kaupunginkirjaston aineistotietokannasta http://www.lahti.fi/kirjasto/
sanoilla "lestadiolaisuus" ja "historia" tai "herätysliikkeet" ja "historia"

Voit katsoa myös seuraavia linkkejä
http://www.helsinki.fi/~mvoipio/khistoria/hauge.html#perinto (erään opiskelijan tekemä kirkkohistorian essee. Lähdeluettelo mainitaan kuitenkin)
http://www.uta.fi/~tlmaih/Jutut2/lestnain.htm (on julkaistu Historiallisessa Aikakauskirjassa, mutta ainoastaan sivuaa Norjaa)

Suomen kielellä aineistoa on vaikea löytää, norjaksi sen sijaan löytyy. Jos norjankielinen aineisto kiinnostaa, voit kysyä Lindan käytöstä lähikirjastostasi.