Otsikko
NATO alkaa sotilasliittona olla tuttu kaikille ja monille myös sotilaiden ja lentäjien käyttämät NATO-aakkoset. Alfa, Bravo, Charlie jne. Tajuttoman potilaan…

Kysytty

Hei, NATO alkaa sotilasliittona olla tuttu kaikille ja monille myös sotilaiden ja lentäjien käyttämät NATO-aakkoset. Alfa, Bravo, Charlie jne.
Tajuttoman potilaan kylkiasento, jota ainakin aiemmin kutsuttiin NATO-asennoksi, kuuluu sen sijaan ensiapukoulutukseen.
Liittyykö asennon nimitys sotilasliittoon?
Sukulaisuussuhteena tunnetaan nato, mutta se tuskin on asennon nimitykseen vaikuttanut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämä onkin hankala kysymys. LöysinTEPA- termipankista ja IATEsta tietoa sen verran, että nimitystä käytetään myös ruotsin kielessä ja tanskan kielessä, mutta ei muissa eurooppalaisissa suurissa kielissä, kuten englanti, saksa tai ranska. Valitettavasti en kuitenkaan löydä mistään lähdettä, joka kertoisi ilmauksen alkuperän. Kotimaisten kielten keskuksestakaan tietoa ei löytynyt. Mietin sellaistakin mahdollisuutta, että se olisi lyhenne sanoista, jotka antaisivat ikään kuin muistisäännön asennon suorittamiseen, mutten löydä sellaisestakaan tietoa.

Terveystieteiden kirjasto löysi artikkelin

 Is the supine position associated with loss of airway patency in unconscious trauma patients? A systematic review and meta-analysis.Scand J Trauma Resusc Emerg Med. 2015;23:50. Published 2015 Jul 1. doi:10.1186/s13049-015-0116-0

on kuva ”NATO Coma position” https://sjtrem.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13049-015-0116-0/figures/2

Kuvan lähdeviite viittaa teokseen: NATO. Emergency War Surgery Handbook. Paris: Supreme Headquarters, Allied Powers Europe; 1957.

Sen perusteella asento liittyisi sota-ajan ensiapuun ja kirurgisiin toimenpiteisiin. Teosta ei löytynyt Finna.fi:stä. Jotenkin tuon asennon nimi siis liittyy NATOon.

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastosta löytyivät seuraavat tiedot:

Ensimmäinen löytämäni puolustusvoimallinen maininta on teoksessa Ensiapukoulutuskuvasto (1968), jossa on kuva tekstillä ”Jos potilas on tajuton, tapahtuu kuljetus kyljellä maaten kuvassa esitetyllä tavalla (ns. Nato-asento).”

Vielä vanhempi maininta oli Etelä-Suomen Sanomien artikkelissa Näin toimii lääkintähuolto 16.1.1965, jossa mainitaan että ”kallovammapotilas sijoitetaan lujasti paareihin ns. nato-asentoon, kyljelleen pää hiukan alaspäin, päällimmäinen jalka poikittain paareille."

Katselin läpi myös Sotilaslääketieteellisen aikakauslehden vuosikertoja 1960-luvulta, mutta näissä ei nähdäkseni käsitellä ensiapukoulutusta kyseisellä vuosikymmenellä.