Näkyykö kuun sama puoli eri puolilla maailmaa? Asiaa ryhdyin ihmettelemään, kun jossain eri puolella maailmaa kuvatussa dokumentissa kuu näytti ihan…

Kysytty

Näkyykö kuun sama puoli eri puolilla maailmaa? Asiaa ryhdyin ihmettelemään, kun jossain eri puolella maailmaa kuvatussa dokumentissa kuu näytti ihan erilaiselta kuin mitä täällä katsottuna.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuusta näkyy aina sama puoli maahan, myös eri puolilla maailmaa. David Whitehouse kertoo teoksessaan Kuun elämäkerta seuraavasti: "Koska kuu pyörii akselinsa ympäri samaan tahtiin kuin kiertää radallaan maata, se kääntää aina saman puolen meitä kohti. Näin on ollut luultavasti jo miljardeja vuosia. Koska kuun rata on kuitenkin hivenen soikea, Kuu-ukko näyttää hieman heiluttelevan ja nyökyttelevän naamaansa, niin että näemme ajan mittaa 59 prosenttia sen pinnasta, vaikka reuna-alueet näkyvätkin vain erittäin viistosti."