Näin talvella on alkanut taas allergikkona mietityttämään ilmankosteus niin sisällä kuin ulkonakin. Olen aina ollut siinä käsityksessä, että lämmin ilma sitoo…

Kysytty

Näin talvella on alkanut taas allergikkona mietityttämään ilmankosteus niin sisällä kuin ulkonakin. Olen aina ollut siinä käsityksessä, että lämmin ilma sitoo enemmän kosteutta itseensä kuin kylmä ilma, joka ulkona kesä vs talvi perusteella on hyvin havaittavissakin, joten ihmettelen, minkä takia kaikkialla käsketään laskemaan sisätilan lämpötilaa talvella ilmankosteuden kohottamiseksi, sillä kylmän ulkoilman takia se juurikin matala on? Eikö korkeamman sisälämpötilan pitäisi olla juuri parempi asia ilmankosteuden lisäämisen suhteen? Yleisimmin mittarina käytetty suhteellinen ilmankosteus selittää tätä, mutta eikö absoluuttinen ilmankosteus olisi oikeampi mittari/tekijä, joka vaikuttaa varsinaisesti siihen onko ilma kuivaa vai kosteaa ja siten mahdollisiin oireisiin, eikä tuo suhteellinen ilmankosteus? Vai mikä itseltäni jää nyt huomaamatta? Iso kiitos avusta nyt jo! :)

Vastaus

Vastattu

Talvella lämmityskaudella huoneilma on melkein aina kuivaa. Korkea sisälämpötila lisää huoneilman kuivuutta. Mikäli huoneilma on kuivaa, lämpötilaa kannattaa hieman alentaa. Näin myös kosteus lisääntyy. | Huoneilman kosteus - Hengitysliitto

Kolme erilaista kosteusmittaa: Ei se lämpö vaan se kosteus | Systemair

Microsoft Word - Asumisterveysasetuksen soveltamisohje osa I.docx (valvira.fi)

1 ääntä

Kommentit

Jotta absoluuttinen kosteus nousisi, täytyisi löytää joku todellinen kosteuden lähde. Kun ilma (ulkona) on kuivaa, ei lämmön lisääminen (sisällä) yhtään kasvata absoluuttista kosteutta, ja siksi suhteellinen kosteus vain laskee.