Otsikko
Myydäänkö kirjastosta koskaan pois vanhoja kirjoja? Olen metsästänyt Burroughsin Mars-sarjaa (Taikajousen 70-luvulla kustantamana), eikä sitä tunnu olevan…

Kysytty

Myydäänkö kirjastosta koskaan pois vanhoja kirjoja? Olen metsästänyt Burroughsin Mars-sarjaa (Taikajousen 70-luvulla kustantamana), eikä sitä tunnu olevan markkinoilla liikkeellä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä kirjastoilla on lupa myydä poistettuja kirjoja ja useimmat niin tekevätkin. Varmuudella en pysty sanomaan, mikä on oman kotikuntasi käytäntö.

Mars-sarjaa on varmasti siksi vähän liikkeellä, että siitä ei ole hiljattain otettu uusintapainoksia ja toisaalta se on klassikko, joka mielellään halutaan kokoelmissa pitää. Varmasti jossain vaiheessa, kun uusi painos tulee markkinoille, vanhoja alkaa tulla myös poistokirjojen joukkoon. En osaa muuta neuvoa antaa, kuin että koeta jaksaa vielä odotella.

Antikvariaateista olet varmaan jo etsinytkin. Vielä kehottaisin sinua kysymään suoraan omasta kirjastostasi heidän myyntikäytäntöään. Jotkut kirjastot ottavat myös varauksia joihinkin kirjoihin siten, että kun ne lopulta tulevat poistoon, on varanneella henkilöllä etuoikeus ostaa varaamansa teokset.