Muutin juuri opiskelemaan yliopistoon Ruotsiin ja minulle on myönnetty oikeus erilaisiin apuvälineisiin ADD diagnoosin perusteella. Olisin oikeutettu myös…

Kysytty

Hei,

Muutin juuri opiskelemaan yliopistoon Ruotsiin ja minulle on myönnetty oikeus erilaisiin apuvälineisiin ADD diagnoosin perusteella. Olisin oikeutettu myös äänikirjoihin, mutta jonkin pohjoimaiden sopimuksen perusteella minun tulee kuulemma kysyä oikeutta päästä käsiksi näihin kirjoijin oman maani kirjastolta. Onko teillä mitään tietoa mistä asiassa on kyse ja onko minun mahdollista saada teidän kautta oikeutta opiskelussa käytettäviin äänikirjoihin?

Vastaus

Vastattu

Celia-keskuksen kautta voi saada käyttönsä äänikirjoja, jos tavallisen kirjan lukeminen on vaikeaa lukivaikeuden, sairauden tai vamman takia. Celian sivuilla kerrotaan, että "Celian palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä käyttäjäksi kaupunginkirjastossa. Myös koulujen erityisopettajat ja korkeakoulukoulukirjastot rekisteröivät oppilaita ja opiskelijoita palveluiden käyttäjäksi."

Lisää tietoa Celian sivuilta:

https://www.celia.fi/palvelut/aanikirjat-yksityishenkiloille/kayttosaannot/

Kannattaa ottaa yhteyttä suoraan Celiaan ja kysyä heiltä tarkempaa tietoa omasta tilanteestasi. Yhteystiedot löytyvät alta:

https://www.celia.fi/tietoa-celiasta/