Haluan tarkistaa, miten kirjasto voi auttaa luki- ja kirjoitusongelmaista henkilöä? Kyse lahjakkaasta nuoresta henkilöstä, joka tarvitsee asiallista…

Kysytty

Haluan tarkistaa, miten kirjasto voi auttaa luki- ja kirjoitusongelmaista henkilöä? Kyse lahjakkaasta nuoresta henkilöstä, joka tarvitsee asiallista perustietoa ongelman käsittelemiseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoista löytyy tietoa lukihäiriöistä. Kallion kirjastossa esimerkiksi on oma pieni erillinen kirjakokoelma lukihäiriöistä ja oppimisvaikeuksista. Vuosina (1993-2000) Kallion kirjastossa toimi ns. Lukinurkka, Suomen ensimmäinen yleisölle avoin informaatiopiste oppimisongelmista. Nykyisin toiminta on siirtynyt Helsingin seudun erilaiset oppijat ry:n (HERO) tiloihin Vilhonkadulle http://www.lukihero.fi/index2.html.

Heroon voi mennä käymään (Vilhonkatu 4 B 13, avoinna arkipäivisin klo 11.00 - 18.00) tai soittaa puh. 09-68693500. Hero neuvoo ja jakaa tietoa, järjestää koulutusta, vertaistukea ja harrastustoimintaa. Herossa on myös oma käsikirjasto ja sen kirjoja voi lukea Herossa paikan päällä. Voitte kysyä Herosta jotain perustietoa esim. dysleksiasta tai luku- ja kirjoitushäiriöistä yleensä.

Voitte myös hakea tietoa internetistä esim. kirjoittamalla googleen www.google.com "dyslexia" tai dyslexia intelligence. Tällä tavoin löytyy pääasiassa amerikkalaisia, ihan asiallisen oloisia sivustoja.

Joitain kirjoja dysleksiasta:
Sanat sekaisin?--kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä. Timo Ahonen, Tiina Siiskonen, Tuija Aro (toim.). PS-kustannus, Jyväskylä, 2001.
Davis, Ronald D.; The gift of dyslexia--why some of the brightest people can't read and how they can learn. Souvenir Press, London, 1997. (Kirjaa on ainoastaan Tikkurilan kirjastossa ja se on tällä hetkellä lainassa)
Selikowitz, Mark; Dyslexia and other learning difficulties--the facts. Oxford University Press, Oxford, 1993.

Kaupunginkirjastosta on myös mahdollista lainata äänikirjoja. Lukihäiriöisille voidaan myös tilata lainaksi lisää äänikirjoja Näkövammaisten kirjastosta.