Minulla on add ja kirjojen lukeminen siksi haastavaa. Periaatteessa pystyn kyllä lukemaan genreä kuin genreä mutta heti kun teksti ei ole suoraa ja…

Kysytty

Hei,
Minulla on add ja kirjojen lukeminen siksi haastavaa. Periaatteessa pystyn kyllä lukemaan genreä kuin genreä mutta heti kun teksti ei ole suoraa ja henkilöhahmoja on liikaa tai lukijaa aliarvioidaan (öluokan kirja) tai teksti on liian hiipuilevan hapuilevaa menee sanat ulos jäämättä päähän. Tai liialliset kuvaukset menemättä asiaan..
Tällä hetkellä lukenut legioonasta kertoneen Pietiläisen kirjoja ja nyt välillä koetan lukea vähän naisellisempaa Ruth Warea ja synkän metsän siimeksessä.
Haluan lukea ja into siihen on kova. Pettymys on suuri kun en jaksakaan koettaa enää lukea vaikka puoleen väliin kirjaa olisin jo lukenut.
Onko teillä apuja täällä tarjottavissa, oma kirjasto on kokeiltu jo.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Novelleista ja lyhytproosasta voisi löytyä sinulle hyviä kirjoja. Teksti on tiivistä ja kuvailee yleensä tiettyä tapahtumasarjaa. Kiinnostavia novellikokoelmia voisivat olla vaikka Tuomas Kyrön, Petri Tammisen, Rosa Liksomin ja Sinikka Nopolan novellit. Jännityskirjoista novelleja on esim.kirjoissa Joulutarinoita (Leena Lehtolainen, Liza Marklund, Henning Mankell ja muita kertojia) ja Helsinki noir (toimittanut James Thompson) , joihin on koottu useiden kirjailijoiden jännitysnovelleja, Lyhytproosaa kirjoittavat mm. Henriikka Rönkkönen (Bikinirajatapaus ja muita sinkkuelämän iloja ja Mielikuvituspoikaystävä ja muita sinkkuelämän perusasioita) ja Annie Proulx (kertomuksia Wyomingista 1-3)

Kannattaa tutustua myös kirjastojen e-äänikirjoihin, eli kuunneltaviin e-kirjoihin.

Ehkä selkokirjojen joukosta löytyy myös jotakin sinua kiinnostavaa, esim. selkoversiot Eve Hietamiehen kirjasta Yösyöttö tai Kari Hotakaisen kirjasta Tuntematon Kimi Räikkönen.

Lukemisvaikeuden takia sinulla on myös oikeus käyttää Celia-kirjaston äänikirjapalvelua. Celian käyttäjäksi voi rekisteröityä useimmissa Suomen kuntien kirjastoissa. Lisää tietoa Celian sivuilta:

https://www.celia.fi/palvelut/aanikirjat-yksityishenkiloille/tarkista-o…