Muutama vuosi sitten lomamatkalla luin kirjan jossa kerrottiin pojan kasvamisesta katoliseksi papiksi. Poika oli lähtöisin pienestä kylästä josta hänet …

Kysytty

Muutama vuosi sitten lomamatkalla luin kirjan jossa kerrottiin pojan kasvamisesta katoliseksi papiksi. Poika oli lähtöisin pienestä kylästä josta hänet "valittiin"ensin munkkikoulutukseen ja sitten pappiskoulutukseen. Kirjassa poika kävi läpi uskontoon liittyvien sääntöjen ja kieltojen tuskaa, esim. seksuaalisuutta ja ihastumista ja hän kyseenalaisti niitä myöhemmällä iällä. Mielestäni ihasutuuikin tyttöön ja kertoi siitä tuskasta. Mies kastettiin papiksi ja olisi päässyt vatikaaniinkin, vai oliko jopa siellä mutta irtautui sitten kirkosta ja siirtyi luoennoimaan ja jos en väärin muista johonkin korkeaan virkaan eu:n alueella. En muista kirjan nimeä mutta oli mielestäni jonkinlainen omaelämänkerta. Joko kreikkalaiskatolinen tai vastaava. Kuka muistaa kirjan nimen ja tekijän? Kirja oli suomenkielinen käännös. Jotenkin on jäänyt kummittlemaan mieleen sana isä kirjan nimessä...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvauksen perusteella ehdotamme Eugênio Giovenardin elämäkerrallista romaania Kielletty mies (ilmestynyt v. 2001). Tässä kuvaus kirjasta: http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_3656#.WT_DDsuweUk
Myös Georges Bernanosin Maalaispapin päiväkirjaa (ilmestynyt 1953) ehdotettiin.