Munuaisen luovutus "kaveriluovutuksena" oli aiheena TV1 Elossa -ohjelmassa. Olin luullut, että vain sukulainen voi luovuttaa. Mistä virallisen tahon…

Kysytty

Munuaisen luovutus "kaveriluovutuksena" oli aiheena TV1 Elossa -ohjelmassa. Olin luullut, että vain sukulainen voi luovuttaa. Mistä virallisen tahon ohjeistuksesta voi lukea enemmän kaveriluovutuksesta?

Vastaus

Vastattu

Elinluovutuskortti.fi-sivusto kertoo asiasta näin: "Tähän saakka Suomen laki on estänyt toisen munuaisen luovuttamisen henkilöltä, joka ei ole lähisukulainen tai asu samassa osoitteessa. Nyt tehty kudoslain muutos antaa myös esimerkiksi avopuolisolle, kaukaisemmalla sukulaisella ja hyvälle ystävälle mahdollisuuden toimia luovuttajana." Luovuttajan ei siis tarvitse enää olla sukulainen. HUS.fi-sivulla puolestaan kerrotaan, että luovuttaja voi olla joko täysi-ikäinen läheinen omainen tai muu läheinen (esimerkiksi puoliso). Luovuttajan on lisäksi oltava terve.

Lähteet:
https://www.elinluovutuskortti.fi/ajankohtaista/uusi_kudoslaki_antaa_uuden_mahdollisuuden_usealle_uutta_munuaista_odottavalle.674.news
https://www.hus.fi/hoidot-ja-tutkimukset/munuaisen-omaisluovutus