Muistan saaneeni joskus lapsuudessani 1990-luvulla lahjaksi lastenkirjan, joka oli kirjoitettu muistaakseni joskus 1950-1970 luvuilla eli kirja ei ollut enää…

Kysytty

Muistan saaneeni joskus lapsuudessani 1990-luvulla lahjaksi lastenkirjan, joka oli kirjoitettu muistaakseni joskus 1950-1970 luvuilla eli kirja ei ollut enää ihan uusi kun sain sen. Kirja kertoi pienestä, ehkä noin 7-9 vuotiaasta pojasta ja puhuvasta kissasta, jonka puhetta tosin vain tämä poika kuuli ja ymmärsi. Muistan jotenkin, että kyseinen kissa osasi ehkä myös lukea ja ymmärsi muitakin kieliä kuin suomen kieltä. Muistaakseni kirjan kirjoittaja oli suomalainen ja kirja ei ollut ihan lyhyt, vaan siinä oli reilut 100 sivua eli ihan mikään kuvakirja ei ollut kyseessä. Mikä mahtaa olla kyseisen kirjan nimi ja kirjoittaja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Britta-Lisa Joutsenen kirja Kissa soitti ovikelloa. Se on julkaistu Lasten toivekirjasto -sarjassa vuonna 1967 ja siinä on 132 sivua. Juonitiivistelmä kuuluu seuraavasti: "8-vuotias Eki on koulun jälkeen yksin kotona kun puhuva kissa Mii-Au soittaa ovikelloa. Kissa jää asumaan perheeseen, mutta vain lapset ymmärtävät sen puhetta. Mii-Aun seurassa Ekin itseluottamus kasvaa ja hän huomaa osaavansa monia asioita."